lördag 16 november 2013

Desperation & Brasilien

Alliansens mindre partier desperata
Av Alliansens mindre partier är det bara KD som är väl tränade på att ligga runt 4%. Centerpartiet och Folkpartiet har fortsatt en självbild som inte speglas i väljarnas förtroende. Desperationen, inte minst inom FP, visar sig tydligt under partiets riksstämma. För att få väljarnas förtroende måste man vara och upplevas som relevanta dvs komma med förslag på lösningar kopplade till samhällsproblem som människor, stora grupper om man vill ha många röster, känner igen och idéer som de gillar. Man måste också klara av att positionera sig mot övriga partier. Om alla partier tycks tycka lika varför ska man då byta valsedel? Risken att Alliansen spricker genom att något Alliansparti åker ur riksdagen ökar i takt med de mindre partiernas desperation. Taktikröster har varit mycket viktiga för vissa partier i tidigare val. Varför ska jag taktikrösta om det ser hopplöst ut för att en Alliansregering kan bildas? Då väljer jag det parti jag tycker verkar bäst eller den partiledaren jag tror kan göra det bästa jobbet utifrån vad jag tycker. Hur gör du?

Hanne Kjöller tycker i dagens DN precis som jag gjorde här igår. Folkpartiet går nu en farlig väg framåt och riskerar att försvaga Alliansen ytterligare. Precis som jag problematiserar hon bl a runt FPs populistiska utspel om samtycke i samband med sex. Läs gärna hennes sätt att beskriva utmaningen med en liknande ordning....
http://www.dn.se/ledare/signerat/folkpartiet-desperat-jakt-pa-nya-kunder/

VM i Brasilien
Sverige förlorade mot Portugal i går. Det svenska laget var ineffektivt och Zlatan var inte lika taggad som portugisernas Ronaldo. Trots den onödiga förlusten tror jag Sverige har goda chanser att slå ut portugiserna i nästa match. Vad tror du?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/landslaget/article17854772.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar