söndag 29 december 2013

Vilsen liberal & tiggeri

Helt ute och cyklar
I gårdagens blogginlägg var jag tydlig med vad jag anser om Anderssons värdelösa artikel i DN om fri migrationsrätt. Du hittar länken till hennes artikel i gårdagens inlägg. Idag nöjer jag mig med att bifoga ett långt och mycket bra blogginlägg som betydligt bättre sågar sönder Anderssons värdelösa inlägg. Han som skriver kallar sig också för liberal. DN får skärpa till sig och välja bättre skribenter. Annars hör de snart till de tidningar som inte längre får mina prenumerationspengar.
http://www.tino.us/2013/12/dns-lena-andersson-forvirrad-om-aganderatten/

Lösningar på tiggeriproblemen
Äntligen! Det verkar nu som att professor Bo Rothstein lyckats få igång en tiggeridebatt som fokuserar på frågan hur vi kan lösa grundproblemen med tiggare från framförallt Rumänien i Sverige. Hans förslag om ett förbjud att ge pengar till tiggare tror ja inte på men utvecklingen med allt fler östeuropeiska tiggare på svenska stadsgator måste lösas. Fattigdomsproblemet ska enligt mig lösas av det EU land som en medmänniska i behov av hjälp kommer ifrån! Där man har sitt medborgarskap.
http://www.dn.se/debatt/darfor-bor-vi-gora-det-forbjudet-att-ge-till-tiggare/

Om inte förbjud att ge och inte förbjud att tigga är en väg framåt, hur löser vi då problemet?
http://www.di.se/artiklar/2013/12/26/c-politiker-vill-forbjuda-tiggeri/

Förakt mot landsbygden
I dagens UNT kan man läsa någon form av krönika i kulturdelen skriven av Ola Larsmo. Larsmo raljerar över Uppsala och om kommunen är en småstad eller en storstad. Enligt Larsmo är uppenbarligen människor i småstäder korrupta, satsar på fel saker etc. Jag tycker Larsmo tydligt visar ett förakt mot människor som bor i annat än på de platser som kallas storstäder. Dessutom är Uppsala en stor kommun som inkluderar flera småstäder och UNT har fortfarande läsare i Knivsta, Heby, Tierp etc. Kvaliteten på artikeln visar sig också genom att Larsmo, som säger sig ha levt i Uppsala i 33 år, inte vet eller tagit reda på att kommunens moderate kommunstyrelseordförande heter Fredrik och inte Per. Jag hittar tyvärr inte länken på unt.se. Om du gör det lägg gärna till den som en kommentar till dagens blogginlägg. Dumt!

2 kommentarer:

  1. Ja, så kan ju ett kommunalråd också välja att slingra sig ur kritik, antar jag. Har du några synpunkter på sakfrågan, t ex den om Byggnadsnämndens agerande? Och fribrevet från kommunrevisorerrnas kritik? För det var vad artikeln handlade om. Jag ser att du valde att bortse från den saken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker inte alls slingra mig från kritik. Jag delar din kritik och anser att det finns brister som måste åtgärdas fortare och bättre. Precis som du beskriver leds inte de verksamheter du fokuserade på av centerpartister men visst är vi delansvariga. Så i sakfrågan är mitt och övriga Alliansråds inriktning att lösa de problem som utan tvekan finns. Ansvariga nämnder och styrelser samt berörda tjänstemän är väl medvetna om vad jag och övriga Alliansråd tycker. Samtidigt är det varje Nämnd som är ansvarig för sin verksamhet inför Kommunfullmäktige och det är varje enskilt parti som själva måste arbeta med sin representation i KF, Nämnder och styrelser.

      Inom C strävar vi efter folkrepresentanter med relevanta kunskaper och tar alltid jävsanklagelser på största allvar.

      Om du tyckte att jag slingrade mig så väljer du att inte bemöta min kritik om hur du valde att framföra din kritik. Du får gärna bemöta min kritik. Nu har jag hittat länken och ditt inlägg kan inte tolkas på annat sätt än att du anser att mindre platser är som "bananrepubliker", eller?

      http://www.unt.se/kultur/smastadsandan-praglar-uppsaladebatten-2774258.aspx

      Radera