onsdag 5 februari 2014

Att tänka rätt är större

Vem vet vad som händer i morgon?
Väldigt få vet, mer än väldigt kortsiktigt, vad som kanske händer om just du fattar ett visst beslut som du verkställer i morgon. Helt klart är dock att sannolikheten att dina och andras beslut blir bättre om de bygger på rätt faktabakgrund (gärna vetenskapligt styrkt) och en god kunskap om beteendemönster bland människor, istället för enbart fritt tänkande.

Kollektivtrafik
Det är inte mindre viktigt att tänka så rätt som möjligt när vår kollektivtrafik utvecklas. Det nu, av Landstingsfullmäktige fattade beslutet, att kraftigt höja priserna för väldigt många Uppsalabor, är ur ett prisperspektiv inte bra för väldigt många Uppsalabor. Så är det. Det är fakta och fakta som inte bara starkt påverkar svaga gruppers ekonomi utan också Uppsala kommuns möjligheter att nå våra ambitiösa miljö och klimatmål. Personligen kan jag inte förstå hur man kan driva igenom så stora försämringar för t ex alla Uppsalas studenter utan att man fört en strukturerad medborgardialog med Uppsalas studentföreningar. Jag hoppas verkligen Landstinget hörsammar min och två tidigare C kommunalråds vädjan om att Uppsala blir en zon, att lånecykelsystemet inkluderas och kraftiga rabatter till funktionshindrade, skolungdomar, studenter och arbetslösa erbjuds.
http://www.unt.se/uppsala/ja-till-busstaxorna-trots-protester-2885249.aspx
http://www.unt.se/debatt/hojda-busstaxor-slar-hart-mot-studenterna-2885070.aspx
http://www.unt.se/debatt/korrigera-forslaget-till-busstaxor-2799257.aspx

Sockerskatt
Fakta och forskning talar sitt tydliga språk. Det är viktigt att även nationella politiker i Sverige börjar ta problemen med för mycket sockerintag på allvar! Människor lider! Människor far illa! Vad väntar de på? Högre skatt på socker är inget problem utan något mycket positivt. De nya intäkterna ska användas till betydligt större satsningar på förebyggande hälsoarbete. Även om vi inte vet något om framtiden så kan jag garantera att svenskarnas hälsa kraftigt kommer att förbättras om högre sockerskatt införs och att skatteintäkterna helt används till förebyggande hälsoarbete!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-varningssignal-om-socker_8957662.svd

2 kommentarer:

  1. Jag är väldigt nöjd med de nya busspriserna. Dels så främjar priserna dem som åker långt och därmed gör man det omöjligt att motivera bilåkandet. Det blir helt enkelt så oekonomiskt jämfört med att ta bussen. Förhoppningsvis så leder det till att biltrafiken mellan Uppsala och Enköping minskar. Det tror jag. Ja, jag är en av vinnarna utav de nya busspriserna. Jag kommer att spara nästan 5000 kronor varje år i bussbiljettspriserna. De pengarna kan jag sedan lägga på konsumtion i Uppsala. Istället för att göra reseavdrag för summor som överskrider 9000 kronor så tycker jag att det nya systemet främjar dem som åker buss istället för bil: Helt rätt tycker jag! Vill man att folk inte ska åka bil, särskilt män, så måste man göra bussåkandet mer lönsamt.

    Uppsalas studenter kan cykla överallt i Uppsala, eller gå för den delen. Själv gick jag alltid till Flogsta från stan. Man hinner nyktra till under resans gång och så får man frisk luft också. Uppsalas studenter kan gott och väl motionera mera :). Förresten, så länge man inte har en funktionshinder så ska man nog cykla istället tycker jag.

    Nästa sak att utveckla är att minska antalet parkeringsrutor som arbetsgivarna erbjuder. Om man alltså vill tvinga folk att åka miljövänligt, vilket jag tycker att man borde göra.

    SvaraRadera
  2. Tolkar det som att du är arbetspendlare mellan Enköping och Uppsala. Grattis! Du är, precis som Johan Örjes, en stor vinnare på det nya prisupplägget. Det nya upplägget har många fördelar MEN det är negativt för många Uppsalabor som endast har ett behov av stadstrafiken.

    Ett av de största problemen i trafiken är att många Uppsalabor väljer att ta bilen för resor som är kortare än 5 km. En 50% prisökning bidrar knappast till att de bättre motiveras att välja kollektivtrafik istället för bil.

    Jag hoppas fortsatt att Uppsalaborna kompenseras med utökad service i form av lånecykelsystemet, familjerabatter etc. Också att hela Uppsala ses som en zon.

    Till sist tror jag att vi kommer att få ett bra kollektivtrafiksystem i länet och som även kan upplevas som rättvist även i Uppsala. Om inte förr så senast under nästa mandatperiod.

    SvaraRadera