onsdag 5 mars 2014

Cykelstaden

Enträgen vinner
Under flera år har jag på många sätt stöttat utvecklingen mot att Uppsala ska få ett erkännande som Sveriges bästa cykelkommun. Det är ingen lätt ambition då Uppsala kommun är en väldigt geografiskt stor kommun och 50.000 av våra invånare bor i olika kransorter eller på ren landsbygd. Trots det är vi på god väg att lyckas. Varför är det viktigt? Det är framförallt viktigt då cykeln som färdmedel är utmärkt för att stärka folkhälsan och för att vi ska ta ett bra miljöansvar. Uppsala har inte minst en stark industriell cykelhistoria.

Tillsammans med Göran Mattsson på Uppsala cykelklubb har jag också gjort vad jag kunnat för att Skandisloppet utvecklas till något mycket positivt. Förra året fick jag bl a förmånen att marknadsföra motionsloppet tillsammans med den imponerande cyklisten Isabelle Söderberg. Det är mycket roligt att UNT nu också satsar på detta arrangemang och marknadsföring av cykelaktiviteter runt Skandisloppet. Det hjälper mycket till för att Uppsala ska bli Sveriges erkänt bästa cykelkommun. Klokt av UNT att stötta detta projekt som jag tror kommer att årligen attrahera 10.000-tals inom bara några år. Genom Folkhälsorådet har jag lyckats utmana alla kommunens nämnder att delta. Jag tror de flesta kommer att ställa upp med ett lag. För folkhälsan och för en positiv miljö. Arrangemangen äger rum 10-11 maj! Jag kan också tala om att Trafiksäkerhetsrådet inom kort har glädjen att pricka av något som vi önskat som del av detta cykelarrangemang. Den avprickningen kommer att bli mycket uppskattad av många Uppsalabor.
http://www.unt.se/uppsala/uppsala-laddar-for-cykelhelg-3023712.aspx

Boka ditt deltagande! Jag cyklar motionsloppet som är på 30 km.
http://skandisloppet.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar