lördag 29 mars 2014

Slöseri

Rätt saker
Jag ogillar när pengar som jag är med att skapa används oklokt eller t o m dåligt. Den inställningen har jag oavsett om det är på Ericsson jag medskapar eller som skattebetalare. I dagens UNT bjöds jag på att bli förbannad över hur mina skattepengar används. Jag vet att medias beskrivning av verkligheten ofta är mycket onyanserad men i de två exempel jag ska beskriva har jag en viss insikt.

Ledarskapsstöd
Eva Åkesson, rektor för Uppsala universitet, har sedan ledarkrisen exploderade på universitetet köpt konsultstöd för att hantera situationen så bra som möjligt. Jag kan inte låta bli att minnas ett samtal med Leif Östling, legendarisk VD för SCANIA, där han var mycket tydlig med att en hög chef som behöver en konsult som stöd för att göra sitt ledarjobb är befordrad över sin kompetensnivå. Konsulten som stöttat Åkesson under den senaste tidens kris har hittills fakturerat oss skattebetalare 265.000 kronor. Vad har konsulten levererat? På UNTs fråga svarar konsulten "att hon måste jobba hårt på sin genomslagskraft och på att få folk med sig"! Hallå!!! Vad är och innebär ledarskap? Jag vill inte betala skatt om den används till idiotiska saker.
http://www.unt.se/uppsala/klart-det-ar-mycket-pengar-3069239.aspx

Biljettsystem för miljarder
Vi skattebetalare och kollektivtrafikresenärer betalar miljarder för nya biljettsystem. Samtidigt hade vi i Sverige ha kunnat köpa in det som finns väl fungerande i andra länder! Jag blir upprörd av liknande slöseri. Jag blir också mycket besviken på att inte enkla biljettsystem kan erbjudas oss resenärer. Hur svårt kan det vara att utveckla biljettsystem som fungerar även utifrån kundernas perspektiv? Hur kan det bli så här dåligt och dyrt? Inte godkänt och stort slöseri med skattepengar. I dagens gammelUNT kan vi återigen ta del av hur resenärer öser ur sig frustration och kritik över biljettsystem som är obegripliga eller i vart fall mycket användarovänliga. Är det 2014?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar