tisdag 13 maj 2014

Våra döttrar

Kontraster
Jag blir illamående av kidnappningen av 276 flickor i Nigeria. Boko Haram kidnappar, förödmjukar, sannolikt sexuellt utnyttjar och kanske t o m gifter bort dessa kidnappade flickor. Som bl a pappa och gudfar till flera flickor påminns jag smärtsamt om att det fortfarande finns stor ojämlikhet runt om i världen och att flickor och kvinnor runt om i världen underkastas män samt ständigt förödmjukas. Det är bedrövligt. Hur kan man utsätta våra egna barn och döttrar för liknande övergrepp och ojämlikhet som t ex Boko Haram utsätter våra 276 flickor för? Hur kan man utsätta någon annan människa för övergrepp överhuvudtaget? Vi lever verkligen i olika världar på vår jord, både i det lilla och i det stora.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kidnappade-skolflickor-soks-med-spaningsflyg/

I dagens UNT kan vi t ex se en av många starka kontraster mellan Sverige och Nigeria. Tidningen lyfter idag fram nio av Uppsalas ledande Europaparlamentariker. Samtliga nio är kvinnor. Inte en enda man. Kanske inte så jämlikt men en härlig kontrast till vissa krafter i t ex Nigeria. Varför är det så svårt för vissa att tycka att kvinnor och män självklart ska ha jämlika villkor i livet? Bara tanken på att min dotter och mina gudbarn ska begränsas av det enda skäl att de är födda som kvinnor är avskyvärd och oacceptabel. Alla människor är för mig självklart jämlika. Alla människor borde få bästa möjliga och en jämlik start i livet. Därefter avgör i huvudsak vår livsutveckling av gener, egen vilja, egen flit, tur men också fortsatt utifrån våra ojämlika sociala uppväxtvillkor. Jämställdhetsarbetet behöver fortsätta att förbättras även i Sverige. Glastak på grund av kön är oacceptabla. Tydliga strukturella löneskillnader mellan män och kvinnor som utför liknande arbetsuppgifter är oacceptabla. Det sociala kontraktet måste bättre ta hänsyn till den som tar ett större föräldraansvar.

2 kommentarer:

  1. Sk glastak kan aldrig accepteras. Det är inte bara, vi kvinnor, som slår huvudet hårt i de sk glastaken. Problemet är mycket vidare än så. Enskilda personer kan skapa stora förändringar. Vad gör du för att få till en ändring? Vad gör ditt parti?

    SvaraRadera
    Svar
    1. MASSOR! Det finns gott om kvinnliga ledande förebilder inom C. Det var inom C som de första kvinnorna kom fram till ledande poster. Det är inom C där det finns minst lika många duktiga kvinnor it oppositioner som män (bara att jämföra). C har en lång och stark tradition av att se kvinnor och män som jämställda.

      Jag har gjort och gör massor för en bättre jämställdhet. Jag har rekryterat duktiga kvinnor till ledande befattningar, jag är mentor åt två kvinnor med höga ambitioner, jag stöttar ambitiösa kvinnor inom C i Uppsala och jag matchar dagligen min dotter att våga vara sig själv och våga växa maximalt i livet. Och mycket mer. Vad gör du?

      Radera