fredag 6 juni 2014

Du gamla, du fria

Grattis!
Grattis alla som haft förmånen att födas i Sverige eller att fått möjligheten att leva på svensk mark. För om man tycker att internationella regler och äganderätt ska respekteras är det väl svenskarna som kollektivt bestämmer om vem som får medlemskap i den svenska klubben med dess skyldigheter och rättigheter. I dagens Sverige är det viktigt att påminna om att vi som bor här inte bara har rättigheter utan också många skyldigheter.

Sverige och Norge är den fria människans moderjord. I inget annat samhälle har människors individuella frihet varit så stor och så allmänt respekterad som i just Norge och Sverige. Även om frihetsgudinnan i Paris och i New-York blivit världssymbol för frihet så är den genuina, folkliga och rätta symbolen för den enskilda människans frihet Sveriges och Norges natur. Våra hav, våra sjöar, våra skogar, våra fjäll etc.

Jag är väldigt glad och tacksam över att jag föddes i Sverige och i den tid vi nu lever i. Jag har haft och har ett mycket rikt liv. Tack vare den svenska fria jordmånen för människor att växa ifrån har jag haft möjligheten att utifrån min förmåga utvecklas som jag önskat. Sverige är fantastiskt. Grattis Sverige, du gamla och du fria. Om Zlatan menar allvar är svårt att säga men efter mina erfarenheter från att bo och besöka stora delar av världen är jag övertygad om att "jag vill leva och jag vill dö i Sverige/Norge". Allt är inte perfekt här men det är det inte på andra platser heller.

Ett stort, gammalt och fritt land
Sverige är med sina 449 964 km² det femte största landet i Europa med snart endast 10 miljoner invånare. Vi har bara en befolkningstäthet med 21 invånare per km². Omkring 80 procent av befolkningen lever redan idag i våra tätorter och allt färre bor på andra platser. I takt med nya viltvårdsregler blir den andra ytan allt mer bebodd av lodjur, vargar och björnar.
Sverige rankas fyra i världen i The Economists demokratiindex och på sjunde plats i FNs "human development index".  Mycket har gjorts och görs rätt i Sverige, annars är man inte så bra i jämförelse med andra.
Sverige är det land inom Europeiska Unionen som klarat krisen sedan 2008 bäst. Alliansen har gjort ett makalöst bra jobb i en så svår ekonomisk tid som vi har sedan den akuta finanskrisen 2008 har övergått i en strukturell lånekris. En strukturell kris eftersom EUs länder erbjuder sina invånare en levnadsstandard som de inte har råd med längre. Sverige har de senaste åren varit EUs snabbast växande ekonomi, om än på låga nivåer. Vi är också, utan EU konkurrens bäst på innovation. Vi anses också ha EUs mest konkurrenskraftiga ekonomi. Sverige är fantastiskt! Eller hur?
Jag är stolt över den svenska flaggan och de frihets och demokratiska värden som jag tycker den representerar. Jag hoppas att du också är det, oavsett om du är "gammelsvensk" eller "nysvensk".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar