måndag 7 juli 2014

Värda lite mer respekt

Unga broilerpolitiker 
I det senaste numret av Veckans Affärer kan man läsa ett reportage om den nya generationens broilerpolitiker. Artikeln är ett referat ur en bok som släpps i augusti och som handlar om dessa så kallade broilers. Med broilers menas personer som sedan tonåren inte gjort mycket mer än att gå i skolan och att tycka till som politiker. Gustaf Fridolin, Annie Lööf och Ebba Busch är några exempel som lyfts fram. Unga politiska karriärister med liten arbetslivserfarenhet och liten generell livserfarenhet. Inte så konstigt att de saknar den erfarenheten eftersom de är unga. Artikeln handlar mest om min kollega Ebba Busch och hennes framfart inom politiken. Hon vet vad hon vill och hittills har hon tagit det. Ebba är utan tvekan en mycket duktig person. Personligen tycker jag samtidigt inte det räcker med ungdomlig kraft och god förmåga att marknadsföra sig själv i informationsåldern för att klara komplexa ledaruppdrag. Det är ofta stora värden som står på spel så precis som inom näringslivet är rimlig träning inför stora uppdrag att föredra. Insikt och visdom får man trots allt enbart genom livserfarenhet. I just politiken tror jag det är särskilt värdefullt med bred och lång livserfarenhet innan man får ett allt för stort uppdrag. Inte minst för att jag tror att det krävs för framgång. Men det är partiernas medlemmar och väljarna som avgör.

Man ska inte glömma att både S och M ofta vallat fram broilers. En stor skillnad har dock varit att de stora partierna kunnat träna fram sina unga steg för steg i både mindre statssekreterarroller eller ministerroller innan större uppdrag erbjudits.

Oavsett ålder, livserfarenhet, dialekt, kön eller personlighet tycker jag alla människor förtjänar respekt. Det inkluderar även unga ledande politiker. Att de finns där de finns är självklart kopplat till deras egna ambitioner men det är också mycket kopplat till att de fått tillräckligt många medlemmars och väljares stöd.

Public Service, SR, är ett humoristiskt program där offentliga personer får stå ut med ständiga påhopp. Det råder dock ingen tvekan om att SRs medarbetare har starka subjektiva egna åsikter då skillnaderna på påhoppen varierar stort. I det senaste inslaget om Annie Lööf och C tycker jag de går oanständigt långt i sin kritik både av C och Lööf. Inte så konstigt att jag tycker det som företräder C i Uppsala väl känner till Cs riksprogram. Jag läser också ständigt på om vad Cs politiska motståndare tycker. C i Uppsala och i Sverige har en mycket bra och särskiljande politik. Visst är det tråkigt att inte journalister vill uppfatta det. Visst är det Cs eget fel om vi inte lyckas förmedla det på ett bra sätt. Men att så respektlöst driva med en företrädare för ett parti, och som säkerligen gör sitt bästa, det tycker jag är lågt. Mycket lågt! Vad tycker du?
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2699



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar