onsdag 17 september 2014

Kryssande skillnad

Integrationsfrågorna
Centerpartiet gjorde sitt näst sämsta riksdagsval sedan 1970. Folkpartiet har tydligen gjort sitt näst sämsta riksdagsval någonsin. Förre lokala M-ledaren Gunnar Hedberg sa alltid att rikstrenden och resultatet alltid slår igenom kraftigt i Uppsala. Tyvärr har han rätt. Men jag vägrar att tro att det är en sanning som inte kan ändras trots att Uppsala har två stora universitet. Enligt en folkpartist i dagens Dagensindustri skulle FPs stora tapp vara kopplad till deras mycket liberala migrationspolitik och deras totalt misslyckade integrationspolitik. I samma artikel sägs folkpartisten säga att de måste våga ta i den bristande integrationspolitiken. Han sägs också säga: "Vi liberaler kan inte ducka för denna viktiga debatt av rädsla för att vänstern ska kleta rasistkortet på oss.” Hallå!!!!!!!!!!! I Uppsala har självklart Centerpartiet i Uppsala en politik för en bättre inkludering av framförallt flyktinginvandrade MEN det var framförallt så kallade liberala krafter som försökte kladda på oss "rasistkortet". UNTs ledare är kanske vänsterns springpojkar idag? Det skulle ju förklara en hel del. Även under valvakan som UNT arrangerade fortsatte delar av UNTs ledarredaktion att försöka fördöma att Centerpartiet i Uppsala gör det som måste göras, d v s kommer med förslag på hur integrationen/inkluderingen av våra flyktinginvandrade kraftigt förbättras. Det är nödvändigt! Alldeles oavsett vad UNTs konstiga ledarredaktion eller en och annan riksrepresentant för C tycker. Det är i kommunernas verklighet vi lever med konsekvenserna av bra eller dålig politik!
http://www.di.se/artiklar/2014/9/18/debatt-darfor-misslyckades-fp-i-valet/

Kryss gör skillnad
Jag satsade enbart på kommunvalet i Uppsala. Jag brinner helt enkelt för att bidra till en positiv utveckling av Uppsala för alla som bor här. Personkryssen i Uppsala kommun är inte räknade än. Vi får se hur det går. I riksdagsvalet har nu personkryssen räknats och de verkar ha gjort stor skillnad. MPs lokala toppkandidat Rickard Malmberg, som misslyckades även 2010, har slagits ut av min nämndkollega Erica Karlén. Kul för henne. Uppsala får eventuellt också en centerriksdagsledamot som kanske kryssat sig förbi och kan vinna. Hanna Wagenius har en chans att slå ut Solveig Zander som suttit två mandatperioder i riksdagen. Hittills har jag nästan hälften så många personkryss som Hanna Wagenius utan att alls ha kampanjat. Jag har nästan fem gånger fler kryss än Johan Örjes. Återigen i ett val där jag inte gjort något för att profilera mig. Det stora stöd jag fått förpliktigar även för länets utveckling. Det blir viktigt för mig att även försöka leva upp till alla förväntningar om att jag ska våga driva de förändringar som krävs för att Uppsala och Sverige ska fortsätta att vara rikt och omtänksamt.

4 kommentarer:

  1. Ideologi ÄR viktigt och sätter absolut gränser för vad man kan tänka sig för kompromisser. Samtidigt är världen mycket komplex så en pragmatisk väg framåt är nödvändig. Även om du t ex inte gillar kärnkraft kan det vara klokt att avveckla den så att inte samhällsekonomin faller samman.

    SvaraRadera
  2. Miljöpartisten heter Niclas Malmberg. Jag blandade ihop honom med en annan av deras Malmbergare. Synd för Erica! Jag tycker hon har gjort ett sympatiskt och påläst intryck i den nämnd vi delat.

    SvaraRadera
  3. Rickard heter inte Malmberg och Erika heter inte Karlén.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något åt det hållet är det. Du tycks ju veta vad dom heter så du får väl hjälpa till och skriva deras korrekta namn!

      Radera