tisdag 21 oktober 2014

Race 2 the bottom

Den avgörande skillnaden
Vilken är den stora skillnaden mellan vänstermänniskor och oss andra? Det är väl enkelt att förklara? Vänstermänniskor tror välstånd skapas genom lite arbete och gärna i en verklighet där alla är offentligt anställda. Dom tycker också synd om allt och alla. Vi är alla offer för arvet eller livets omständigheter. Det egna ansvaret är mycket litet eftersom vi alla tillhör en stor härlig familj.... Ingen ska få tjäna mycket mer än någon annan alldeles oavsett vilket värde den personen, ur ett välståndsskapande perspektiv, bidrar med. I vänsterns värld får vi alla gå till ett snart nedlagt Konsum och stå i oändliga köer för att köpa dålig kvalitet till höga priser. Så länge vi väljer svart så får vi fritt välja "färger". Och vi "servas" av en totalt oengagerad personal och ledning. Mer till den som har det svårast och alltid mindre till övriga.

Så hur formulerar man enkelt skillnaderna i samhällsbyggandet mellan vänstern och det jag tror på? Jag finner inget bra svenskt ordspråk, så jag väljer ett engelskt. Vänstern representerar en livsvandring som mot deras önskan leder mot "a race to the bottom" (lär av alla vänsterländers skrämmande resultat) och det jag tror på är "a race to the top". I min värld skapas ett generellt välstånd bara om vi som närsamhälle har ambitionen att sträva efter ledarskap inom allt vi engagerar oss i. Att vi kämpar för att alla styrsystem uppmuntrar vår befolknings förmåga och vilja att bidra i denna strävan. Så, och endast så, tror jag ett generellt välstånd kan säkras. Endast så kan vi också hållbart ge våra svaga en rimlig levnadsstandard. Om man vill skapa ett generellt välstånd måste vi fokusera på tillväxt, ständig kunskaps och kompetensutveckling, konkurrens, kvalitet och valfrihet. Det fokuset märker jag mycket sällan hos vänsterföreträdare.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Race_to_the_bottom
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Race_to_the_Top

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar