lördag 1 november 2014

Artificiell intelligens

Är vi snart överflödiga?
Utveckling inom IT fortsätter att rusa framåt. Särskilt intressant tycker jag utvecklingen inom artificiell intelligens och applikationer som utnyttjar allt kraftfullare sensorer. Matrix och andra liknande Science fiction filmer är kanske snart din och min verklighet. Kan det bli så? Helt klart att vi redan idag helt otroligt kraftfulla datorer och programvaror som enormt snabbt kan genomföra matematiska beräkningar som, om möjligt för en människa att genomföra, skulle ta massor av år. Och våra datasystem blir bara kraftfullare och kraftfullare. Och den artificiella intelligensens utveckling går också i en raketfart. Tänk dig att vi snart har datasystem som samlat 100.000 år av mänsklig evolution. Datasystem som även kommer att ha avancerade "känslor". Vad tror du denna utveckling innebär? Blir de flesta av oss människor överflödiga? I Matrix avslutas maskinernas välde i ett möte men en äldre gråhårig man. Om jag minns rätt var han programmeraren som skapat den bästa artificiella koden och därtill kompletta system. Är hen som åstadkommer den Darwinistiskt starkaste koden svensk, amerikan, palestinier, kinesisk eller nigerian? Eller Israel?

För 35 år sedan minns jag ett intressant samtal med min morfar. Jag var full av farschinasion över allt han fått uppleva i sitt liv. Och både han och jag har de senaste 35 åren fått uppleva ännu mer snabba och otroliga förändringar. Och förändringarna minskar inte i kraft. Och de av oss som lever om 25 år kommer att få uppleva stora fortsatta förändringar. Svindlande. Bara 3D-printing, kraftfullare sensorer och mer avancerad artificiella IT-system ändrar på mycket! Håll i hatten! Sitt inte still! Gilla förändringar eller gå under. Låt oss hjälpas åt att säkra att våra barn tillhör vinnarna i den ständigt nya värld som växer fram. Det är naivt att tro att det inte är en kamp mellan världens olika folk om välståndet. Och de folk som har välstånd idag gör stora misstag om de tar det för givet. Och alla klubbar har ett ansvar för sina klubbmedlemmar. Klubbmedlemmar som i en framgångsrik klubb både har skyldigheter och rättigheter. Sverige måste utveckla klubben bättre! Alla klubbens medlemsrättigheter måste tydligare matchas mot skyldigheter. Annars klarar inte den svenska klubben jordens tuffa välståndskonkurrens. Jag vill att vi klarar den konkurrensen! Vad vill du?
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Artificiell_intelligens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar