söndag 18 januari 2015

Fortfarande baksmälla?

Dags för en version 2.0
Som du förstått gillar jag inte "decemberöverenskommelsen". Jag tycker den är en demokratisk kapitulation och jag tycker att det är fel av de borgerliga att passivt acceptera en vänstersväng som kan undvikas och som definitivt inte fått stöd av väljarna! Nu gjorde dock flera riksdagspartier denna överenskommelse. Innan jag åkte på lite studieresa och semester så var kritiken massiv från många som inte gillar vänsterpolitik och som tycker att demokratins regler inte lätt ska kunna förhandlas bort. Jag hade hoppats att partiernas företrädare hade nyktrat till efter jul och nyårsfirande och tagit fram en ny version av decemberöverenskommelsen, en version 2.0. Men så var inte fallet. Jag vill se en version 2.0 för att kunna acceptera en liknande reducering av demokratin och för att förhindra att ytterlighetspartier ska få oproportionerligt stort inflytande, eller något inflytande alls. I version 2.0 anser jag att det måste byggas in att en svag minoritetsregering som väljer att regera under liknande förhållanden också förbinder sig att anpassa sin politik åt mitten och inte åt vänster eller höger! Det är en rimlig ordning eftersom det mest tillgodoser vad en majoritet av det svenska folket kan tänkas tycka och som deras ombud i riksdagen ska verka för. Gör om! Gör rätt!
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20176617.ab
http://www.dn.se/arkiv/nyheter/flera-partier-pa-vag-att-lagga-om-kursen
http://www.dn.se/nyheter/politik/ewa-stenberg-kinberg-batra-maste-lyssna-till-kritiken/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar