fredag 16 januari 2015

Nyval och festande


Allt har en början, och ett slut

Nu börjar jag närma mig de sista upplevelserna kopplade till att jag i slutet av valrörelsen 2014, 2 september,  fyllde 50 år. Inatt festade vi ordentligt och det blev manga roliga danser på discoteket. Det var mest vi svenskar som utnyttjade dansgolvet i takt med framförallt härliga latinska låter. Men de två låtar som nästan fick upp alla på dansgolvet var först en DJ cover på ABBAs refräng ”Give me, give me a man after midnight” och därefter ”Dancing Queen” i sin orginalversion med gamla videoinspelningar med Agneta, Benny, Björn och Annifrid. Kan nästa steg bli att de även börjar spela ”Money, money” på Kuba…. Det blev en mycket trevlig sista festkväll med gänget på denna resa. Resan hade en början, och nu är den snart slut. ABBA hade en början, och gruppen hade ett slut.

Nyvalet fick bara en början

Men är det så att allt som har en början också har ett slut? Hur blev det egentligen med det nyval som Stefan Löfven sa skulle genomföras den 22/3? Han sköt bara med tomhylsor. Det blev inget nyval men den oerfarne statsministern hann skapa en massa onödiga kostnader och ställde till det för många politiker då möten och andra planer hann ändras för att istället planera in för ett val. Vänsterregeringen är verkligen oerfaren. Och den är svag trots den demokratiskt mycket tveksamma överenskommelsen om att en komplex minoritets budget ska få chansen att regera Sverige…. Sveriges röstberättigade har fortfarande inte valt en vänsterregering! Ändå är det vänsterkrafter som tillåts försöka styra landets riktning. Det är väldigt dåligt! Jag har tidigare sagt att ett nyval är en dålig idé. Det blev inget nyval och det är jag glad över. I ljuset av de terrorhandlingar som nu äger rum i Europa skulle SD sannolikt ha fått runt 20% redan den 22/3 om det valet genomförts. Och de kommer att fortsätta att växa om inte tillräckligt många av de övriga riksdagspartierna börjar driva en hållbar migrations och integrationspolitik. Glöm inte att SD har mer folkligt stöd än MP och FP tillsammans. Oavsett skäl en till varför människor väljer att rösta på SD så anser jag att man ska ta dessa människors röster och oro på allvar. Tror du att några ansvarstagande partier kommer att ta alla dessa människor på allvar? Det främlingsfientliga och isolationistiska krafterna kommer att växa sig allt starkare om inte motberättelserna blir betydligt bättre och integrationspolitiken hållbar.  Bara bra och trovärdiga alternativa vägvalsberättelser kan göra att SDs framgångar kan få ett slut.

3 kommentarer:

  1. Det säger ju sig självt (utöver att vi har exempel från utlandet, som trots totalt sett bättre integration har problem ändå, Sverige är efter i kurvan, de andra har redan haft sin invandring och vill minska) att med ett fåtal asylinvandrare, alla år, hade det varit mindre problem. Politikerna verkar ha sovit genom de 'goda' åren. De tas ju på sängen av allt möjligt, från PISA-rapporter, bostadsbrister (rent generellt statistik) SDs tillväxt och Putins vapenskrammel. Det borde säga dem något tycker då jag ...

    "Volymer". Det är bara att kolla när de utanförskapsområdena började öka och vilka som är invandrarrelaterade. Och hur många som kom under de åren och efterföljande. Det är 'ingenting' mot idag och vad som väntas Man ställer hopp till att de Syrier som anländer, de ska direkt in i jobb, med fördel vården. Tror politiker inte att tidigare anlända läser det, 65% är i jobb enligt SCB efter 15 år och tänker något angående dem själva...? Deras barn?.

    "Det främlingsfientliga och isolationistiska krafterna kommer att växa sig allt starkare om inte motberättelserna blir betydligt bättre och integrationspolitiken hållbar"

    :) Som jag skrev ovan. Man lyckades inte då så vem kan tro att det kan lyckas nu? Alla som inte röstar SD?

    Grejen är .... av SDs tillväxtkurva att döma och om jag är en vanlig Svensson, lite bättre bemedlad än snittet, anser mig väl skolad i kritisk läsning (tack utmärkta lärare i grundskolan), förstår orsak och verkan, förstår hur samhället fungerar, förstår en jä-a massa då jag läser så mycket jag bara kan av allt möjligt, men dras åt hållet fakta. ... strunts samma.

    Grejen är, jag tolkar den kurvan som att folk har väntat rätt länge på att "alternativa vägvalsberättelser" ska komma någon gång, När de inte kommer, och politiker övertrumfar varandra i förnumstiga uttalanden utan särskilt stort fog för enligt statistiken, så når man en punkt då man blir riiiiiktigt politikerfientlig och har då bara två val. Blankt eller SD.

    "alternativa vägvalsberättelser" kommer inte att komma. Den stavas nämligen jobb och åter jobb i första hand. Det är väl sisådär 80-85% av befolkningen som tror att politikerna lyckas, alternativt har en annan fråga som sin viktigaste. Det torde alltså vara runt 15-20%, om nu man röstar SD pga asylinvandring, misslyckad integration. Sett som en fråga så är siffran rent otroligt hög.

    /Rick

    SvaraRadera
  2. Det bästa är hur alla politiker har svårt att förstå varför SD växer!

    Jag är klasiskt liberal. alltid röstat på alliansen. röstade på SD detta val och på dig lokalt Stefan.

    Här är anledningen varför. Min familj har blivit utsatt för grova brott gjorda utav kriminellainvandrargäng som polisen vet vilka de är men vägrar göra nånting. Här i Uppsala. Ingen vill ens ta diskussionen om detta för då är man rasist.

    Känner mig hyffsat sviken av svenska staten som kräver 67% av mig varje månad. För att jag ska betala för kriminellapersoner som förstör min familj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte den trovärdiga berättelsen kommer finns bara ett politiskt alternativ för alla röstberättigade som inte tror att nuvarande politik är hållbar. Som ni förstår anser jag att politiken måste förbättras inom bl a migration och integrationsområdet. Sverige och Uppsala måste bli mycket bättre på att inkludera nya krafter in i samhället och göra dem delaktiga och bidragande.

      67%? Räcker det för höginkomsttagare? Om du räknar från högsta löneskatt och därutöver alla mervärdesskatter, blir det bara 67%?

      Oavsett vilka som ingår i kriminella gäng så MÅSTE polisen och rättssystemet bli mycket bättre på att stoppa dem och lagföra dem! Annars är det en del av det sociala sammanbrott som hotar. Allt annat är oacceptabelt!

      Radera