onsdag 7 januari 2015

Tempo


Vem vill vänta?

När började kapitalismen? Alldeles oavsett när den började har den både gjort mycket gott och mycket ont. Girighet ser jag inget positivt med och de som vältrar sig i överflöd har ingen beundrare i mig. En av det positiva effekterna av kapitalismen är kundservicen. När det finns gott om alternativ tvingas också leverantören av en produkt eller tjänst att anstränga sig för att få och behålla en kund. Och den som vill få nöjda kunder och att de ska återkomma tränar sin personal att vara servicedrivna eller att sluta.  Bl a har konkurrens mellan olika aktörer gjort att kösystem fungerar bättre i konkurrensutsatt miljö än i andra system. Framförallt fungerar kundservicen väldigt mycket bättre.

Vissa tycker att det är charmigt att man får vänta länge på att få beställa en drink, att växla pengar eller att få ett nytt hotellrumskort. Det tycker inte jag. Jag kan känna igen mig bland barn och unga som vill att det man vill ha ska serveras fort. Varför inte? Det kallas hög servicenivå och den erbjuds på många ställen. Ett sätt att säkerställa hög servicenivå är också att tillåta självbetjäning. Men självbetjäning tar ju bort t ex enkla serveringsjobb. Varifrån kommer denna stress för ineffektivitet? Jag tror att det är ett resultat av att jag inom hela mitt yrkesverksamma liv varit inom IT och Telekombranschen och det är en tid där tiden är en kritisk tillgång som ska vårdas ömt. Och vem blir inte både stressad och förbannad när t ex ett mobilnät fungerar segt? En sak är helt säker, konkurrens är alltid bra för vår utveckling, kundernas serviceupplevelse och för att maximera det vi t ex får för våra skattepengar. Besök länder som t ex har diktaturer och kommunism, ofta samma länder, så får du uppleva enfaldens många begränsningar.  Om vi nu bara lever en gång, vilket jag tror, då gäller det att ta vara på livets minuter väl. Det är knappast att stå i kö timme efter timme. Jag gillar högt tempo om det inte handlar om t ex intressanta samtal med nära och kära? Gillar du högt  tempo?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar