lördag 14 mars 2015

Ett ljus har slocknat

Rose Iskandar Hanna
Min farmor har avlidit 98 år gammal. Hon dog i Jerusalem på ett hem för föräldralösa barn där hon ägnat stora delar av sitt hårda och utsatta liv. Min farmor var armeniska som följde sina föräldrar som flykting till Jerusalem när dom flydde för sina liv undan turkar som mördade runt en miljon armenier. Det är makalöst att hon blev så gammal med tanke på all personlig sorg och alla ständiga konflikter som drabbar Jerusalems befolkning. Sedan nästan femtio år var hon änkling. Min faster dog som barn och alla Roses söner emigrerade utomlands. Även farfar Michael var flykting från Egypten där, och på många ställen, har kristna kopter ofta levt under stor otrygghet. Jag är en del av min farmor. Min helt armenska koppling har slocknat. Vila i frid farmor!

Social och ekonomisk hållbarhet
Vi ska fortsatt vara generösa mot människor i nöd. Men vi har också ett stort ansvar för att dem vi hjälper får en bra inkludering. Och vi kan inte acceptera att Sverige spricker och efter lång tid med social rättvisa får stor social oro, stora fattiga grupper, ett mycket sämre generellt välfärdssystem och bankrutta offentliga ekonomier. Du som följer min blogg förstår att jag tycker att GPs nya och hittills mycket duktiga ledarskribent förstått allvaret i svensk migrations och integrationspolitik. Vi har faktiskt ett ansvar mot våra egna barn att lämna något bra och hållbart efter oss. Naiviteten och dumheterna måste få ett slut mycket snart! Nyval!
http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2655957-alice-teodorescu-vagval-vantar-pa-integrationsomradet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar