lördag 21 mars 2015

Kvinnor

Verkligheten
Tjat, tjat och tjat. Jag fick tidigt lära mig att repetition är kunskapens moder. Därför väljer jag att tjata om att den officiella verklighetsbilden av Sverige är falsk. De stora samhällsutmaningarna får inte den offentliga och respektfulla debatt och debattid de kräver. Och varför är det så när vi trots allt sägs ha en regering och flera partier i opposition? Kan det vara för att ämnena är svåra och känsliga? Och att det krävs omfattande reformer som t ex LO ogillar? Oavsett så är detta förödande för kommande svenska generationer om oförmågan och oviljan att ta i de omfattande, och rimligen av proffspolitiker kända, samhällsutmaningarna inom migration & integration, äldreutvecklingen och ett allt för svagt lokalt näringsliv. Det är befriande att Sverige fått en mycket klarseende och modig ledarskribent på Göteborgs-Posten. Alice Teodorescu ka förhoppningsvis bidra till att Sverige snart på allvar försöker hitta ordentliga vägar för att undvika social kollaps. Du som läste min blogg igår kan kanske tro att Alice hittade inspiration där till sin ledare idag. Det tror jag gärna ; ). I Uppsala och i Sverige inkluderar våra demokratiskt framarbetade värderingar och lagar alla.
http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2662744-alice-teodorescu-utanforskapet-kan-inte-losas-med-fritidsgardar

Och varför en Decemberöverenskommelse?
Huvudsyftet med Decemberöverenskommelsen var att neutralisera SD och göra det lättare för en minoritetsregering att kunna regera. M, FP, C och KD accepterade genom överenskommelsen en kraftig vänstersväng i svensk politik. Något som INTE svenska folket gett sin välsignelse för. Och det minsta man kan begära som medborgare i AB Sverige är att de som gjort överenskommelsen då också tar ett ansvar för att försöka genomföra breda överenskommelser inom skolpolitiken, migrationspolitiken, skattepolitiken, försvarspolitiken och socialförsäkringsområdet, men det ser vi inget av. Huvudproblemet för att det inte sker antar jag är MP! Skrota Decemberöverenskommelsen! Nyval!
http://www.di.se/di/artiklar/2015/3/21/ledare-helgens-installda-val-loste-inte-lasningarna/

Jag bestämmer
Vi lever i ett massivt informationssamhälle. Vi lever också i en värld där ledare anstränger sig mycket för att bygga en image runt sitt personliga varumärke. I detta varumärkesbygge inkluderar självklart stylister färgval på kläder, val av assessoarer, färg på naglarna, mängd av smink etc. Och alla försöker ha tolkningsföreträde över hur jaget ska beskrivas. Det kan tyckas rimligt att jag har tolkningsföreträde om vem jag är. Men jag håller också med Lena Andersson när hon spyr lite galla över Gudrun Schyman och Annie Lööf för att dom ondgörsig över att journalister ställer frågor om deras nagellack, skoval eller klänningsval. Lena Andersson har en poäng med att det visst kan vara relevant eftersom det är ett försök att uttrycka något. Och parallellen till att män inte får frågan om skoval eller val av nagellack kanske har att göra med att vi ofta inte målar naglarna och våra skor är ofta extremt tråkiga jämfört med alla fantastiska valmöjligheter som kvinnor har.
http://www.dn.se/ledare/kolumner/lena-andersson-symboler-ar-sociala-ting/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar