lördag 7 mars 2015

Mentor och adept

Ta chansen!
Jag är mentor åt två yngre ambitiösa krafter. Det är mycket berikande. Och det är fantastiskt värdefullt att ha en eller flera mentorer som coach under vuxenlivets skaparår. En bra mentor/adept relation är givande för båda parter. Bara så kan den vara kraftfull och hållbar. Om du är en erfaren person i arbetslivet kan jag varmt rekommendera att du försöker stötta en adept. Om du är ung och ambitiös kan jag också rekommendera dig att hitta en mentor med en profil som matchar dina ambitioner. Det är inte bara en mycket värdefull relation om kemin fungerar. Det blir också en livslång vänskapsrelation som ger mycket energi.

Idag firas Lars 75-års dag. Det blir stor fest ute på Djurgården. Som på hans 50, 60, 70 och 75-års dag har jag haft förmånen att fira honom. Och ofta har jag på kalasen hamnat i fantastiskt lärorika samtal med några andra av Sveriges största industriledare som t ex legendarerna Sten Gustavsson och Anders Scharp. Samtalen har ofta varit så lärorika och så fascinerande att det kommer att platsa i en framtida bok. Jag är spänd av förväntan över vad jag ska få ta del av för erfarenhet och klokskap idag. Och jag är mycket tacksam för allt jag lärt och fått känna tack vare vår relation. Och inte en enda gång har jag fått någon negativ kommentar om att jag efter 1994 inte längre hade ambitionen att bli koncernchef i någon av våra svenska kronjuveler. Vi har haft ett fantastiskt utbyte ändå och jag har fått bra coachning inom alla olika ledande uppdrag jag haft genom åren. Beteendevetenskapen är generellt tillämpningsbar. Och humor har människor, eller inte. Lars har humor, mycket humor : )


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mentorskaphttp://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mentorskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar