lördag 2 maj 2015

Bakåttittare

"En åldrande befolkning tittar bakåt, det är farligt"
Jag tycker mig ha lärt mycket genom mitt liv så långt. En av lärdomarna är att vara försiktig med generaliseringar. En annan är att framåtanda, företagsamhet, förändringsvilja och nyfikenhet är individuella egenskaper och inget som är kopplat till ålder. Det finns gott om framåt och nytänkande både bland våra yngre och våra äldre. Och det finns gott om bakåtsträvare och gammeltänkare både bland våra äldre och våra yngre. Göran Persson, gamle sosseledaren, skulle må gott av att t ex träffa min morfar 93 år. Då skulle han få träffa en relativt sett gammal svensk som är full av idéer, nytänkande och engagemang för att dagens och morgondagens barn och unga ska få ett bra samhälle att leva i. Jag träffar dagligen både äldre och yngre. Jag tycker att de äldre jag träffar är väldigt engagerade både i nu men också om framtiden. Dessutom är det klokt att titta i backspegeln ibland för att vägen framåt ska bli så bra som möjligt! Tur att Persson hade duktiga tjejer och killar runt sig när han var statsminister! Och tur att Centerpartiet hjälpte Sossarna att städa upp i och rädda svensk ekonomi i början av 90-talet! Heja Centerpartiet!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20722310.ab

Skrota DÖ
Och som du kan läsa i artikeln som jag länkat till ovan är det hög tid att skrota den demokratiskt vidriga Decemberöverenskommelsen. Den var feltänkt från början och nu när M, C, FP och KD lägger sina egna budgetar har den i min värld helt spelat ut sin roll. I valet 2014 ville en stor majoritet av svenska folket inte ha vänstern vid makten. Det fick vi i alla fall.... Efter nästa val är det folket som sagt sitt och talmannens jobb att få till en regering som kanske klarar av att kompromisskryssa framåt och som respekterar majoritetens inriktningsönskan. Att i förväg komma överens om att olika partier ska ställa upp på att släppa fram varandra oavsett politisk inriktning är ett hån mot befolkningen och i min värld demokratiskt förkastligt. Gör om! Gör rätt! Och gärna, som Göran Persson flaggar för, nyval!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar