tisdag 16 juni 2015

Åldersdiskriminering

Bättre väg framåt
Vi behöver förändring! Det är inte ok att Sverige har hamnat i en politisk låsning som hindrar oss från att hitta nya och mer pragmatiska vägar framåt för att ta ansvar för vår gemensamma väg framåt. Decemberöverenskommelsen och den cirkus vi bevittnat sedan valen 2014 är inte exempel på hur vuxna och ansvarstagande människor tar ansvar. Att icke vänsterrepresentanter väljer att rösta så att en kraftigt vänstervriden minoritetsbudget får stöd är inte en acceptabel ordning. Läs gärna dagens ledare i Di som jag tycker belyser problematiken väl.
http://www.di.se/artiklar/2015/6/15/ledare-alla-bor-rosta-lika-fritt-som-finn-bengtsson/




Skillnader mellan ledare
Dagens Industri, GP, Expressens och DNs ledare är ofta imponerande och ofta sakliga. Det måste vara kul att vara ledarskribent. Tänk att få betalt för att tycka saker om vad man vill inom mediets ramar. Själv måste jag som kommunalråd tycka inom ramarna som Centerpartiet i Uppsala sätter. De ramarna är oftast inget problem då jag här på min blogg oftast tycker i frågor som inte är frågor som vi lokalt har tagit ställning till. Och i övrigt är självklart min roll att delta i samtal och debatter för att försöka driva utvecklingen i en riktning som jag tror är bäst för Uppsalas och Sveriges befolkning. Eftersom jag inte får betalt för att skriva ledarartiklar eller krönikor kan jag inte heller ägna allt för mycket tid åt mina dagliga blogginlägg. Jag är väl medveten om att de ibland är lite ofullständiga, varianter av språkfel osv. Det är en risk jag är beredd att ta för att ändå försöka bidra till en bättre väg framåt.



I dagens ledare i UNT är dom återigen på mig och undrar varför jag lyfte in några exempel på brott som begåtts under några timmar i Sverige. Min tanke var mest kopplad till att den organiserade brottsligheten ökar oroande fort i Sverige. Och att det är ytterligare något som kräver politisk samling för att bryta den utvecklingen. Att en ung kvinna mördas är bedrövligt och helt obegripligt i min värld. Massor har skrivits och skrivs om det mordet. Varför skrivs inte ännu mer om de fyra personer, inklusive en ännu yngre människa än den ovan mördade 17-åringen, som sprängdes till döds? Alla mord är fruktansvärda men sprängningen är ett skrämmande exempel på våldseskaleringen som den organiserade brottsligheten använder sig av. Skottlossningar och sprängningar börjar bli "vardagsmat" i Sverige. Vi måste bryta kraften i den allt mer utbredda och välorganiserade brottsligheten. Svensk oförmåga att bryta människors utanförskap bidrar självklart till att den organiserade brottsligheten kan växa sig allt starkare. Den organiserade brottslighetens tillväxt är en mycket negativ indikator som måste tas på största allvar. UNTs ledare får hemskt gärna ge sin syn på utvecklingen av den organiserade brottsligheten i Sverige! Och i Uppsala. Den är samhällshotande.
http://www.unt.se/start/inbillad-brottsokning-3774200.aspx




Värdegrunder
Hur ser du på äldre människor? Jag deltar regelbundet på möten med äldre människor. Bland annat med företrädare för organisationer med äldre medlemmar. Senast pratade vi bl a om hur äldre människor uppfattas i Sverige i jämförelse med andra, främst Europeiska, länder. Vi talade också om äldrediskrimineringen. Visst finns äldrediskriminering och det är dumt, ur många perspektiv. Bl a då det är slöseri med värdefulla resurser men också dumt då Aseaterna som nu tar över inte har ett samhälle som det Anglosaxiska med unga ledare utan där är kunskap och erfarenhet väldigt högt värderat. I Asien är nästan alltid de högsta ledarna också äldre personer.
http://www.do.se/om-diskriminering/publikationer/aldersdiskriminering-svenskt-arbetsliv/
http://www.dn.se/debatt/aldersdiskriminering-ett-sloseri-med-resurser/




Det är tråkigt att UNTs ledare spär på den åldersdiskriminering som tyvärr finns i vårt samhälle. Ovan ledare avslutas med bl a följande ord: "där han tillsammans med några gamla näringslivstoppar förordar att Decemberöverenskommelsen bryts". Varför måste de skriva "gamla"? Att Lars V Kylberg och Sören Gyll är före detta väldigt mäktiga storbolagsdirektörer innebär inte att deras bidrag till svensk positiv näringslivsutveckling är obefintlig! Båda dessa herrar bidrar fortfarande mer än de flesta till näringslivsutvecklingen i vårt land! Och precis som jag är de också engagerade ideellt i flera aktiviteter som syftar till att stärka svensk konkurrenskraft. Trist. Jag har sagt det förr och säger det igen, det är dags för delar av ledarredaktionen att gå till nya livsuppgifter!






 





1 kommentar:

  1. UNT, Vi är inte rasister vi tittar på fakta...

    http://www.swedensmostwanted.se/

    SvaraRadera