lördag 6 juni 2015

Grattis Sverige

Tacksamhet
Det är svensk nationaldag! Hurra, hurra, hurra för ett land som på många sätt är bra. Särskilt sedan industrialiseringen har Sverige utvecklats till ett väldigt bra land att leva i för dess folk. Och "Odalbondens" tänkande och samarbetsfilosofi har väglett det svenska samhällstänkandet under hundratals år. Jag är stolt över vår samarbetsförmåga. Jag är stolt över vårt systemtänkande. Jag är stolt över alla de individuella prestationer i världsklass som vårt samhälle mer än andra, per capita, lyckats bjuda världens folk på. Det finns mycket vi ska vara stolta för och det finns många av våra äldsta som vi ska vara tacksamma mot. Utan tvekan så är vårt höga generella välfärdssamhälle ett faktum tack vare våra äldstas prestationer. Så en dag som denna kan vi också särskilt hylla dem. Ett land är människorna som är kopplade till det. Medborgarna och deras samarbetsförmåga och prestationer avgör ett lands framgångar. Heja Sverige! Bra jobbat och tack till våra äldsta medborgare!
http://www.nytimes.com/2015/06/07/nyregion/a-group-portrait-of-new-yorks-oldest-old.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&module=second-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news

Moderaten Billström bet ifrån bra mot Somar Al Naher på Aftonbladet. Få länder, om något, är så generösa i sitt flyktingmottagande som Sverige. Och få, om något, beviljar t ex medborgarskap till människor som inte anses bidra till samhällets välståndsskapande. Om vi jämför med t ex USA, Kanada och Australien så är dom mycket mer restriktiva än Sverige. De flesta länder vill bevara sitt välstånd och de vill undvika social oro. Det är ingen rättighet att få ett medborgarskap. Jag är tacksam för att jag fick bli svensk medborgare. Och jag ägnar mina dagar åt att bidra till en fortsatt god samarbetsförmåga, ett stärkt näringsliv, att vi kan ge våra svaga ett värdigt stöd och att alla våra barn erbjuds bästa möjliga start i livet oavsett social bakgrund. Om fler fokuserar på hur dom kan bidra till att stärka vårt välstånd och vår konkurrenskraft istället för att missriktat gnälla skulle vi självklart lyckas bättre. Och om Al Naher tycker att vår integrationspolitik/inkluderingspolitik misslyckats grovt håller jag helt med. Men blanda inte ihop det med ett medborgarskap. För de allra flesta på flykt är väl ändå huvudmålet att kunna återvända hem igen eller? Och varför ska svenska samhället göra en massa livslånga åtaganden mot människor med dubbla medborgarskap om de inte avser att bidra till långsiktig framgång här? Billström har rätt, lite tacksamhet kan hon visa även om jag delar synen att Migrationsverket inte tycks vara så duktiga.
http://www.expressen.se/nyheter/kravde-ursakt--far-kanga-av-exministern/
http://www.svd.se/svenska-firandet--historiskt-splittrat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar