tisdag 28 juli 2015

Min tankeidol

En tankeidol
Det finns gott om fantastiska nysvenskar som berikar Svenskt välståndsbygge. En sådan är Alice Teodorescu! Du som följer min blogg vet att jag allt sedan jag fick upp ögonen för henne, som nybliven ledarredaktör på Göteborgs-Posten, är full av beundran. Hon är min svenska tankeidol. Få har så skarpa politiska tankemönster som hon. Och hennes livsresa så långt och hennes förmåga att uttrycka sig både i skrift och tal på svenska är imponerande. I sitt sommarprogram fullständigt krossar hon med både hjärta och hjärna alla missunnsamma jantemänniskor, alla vänstervridna och naivister och alla som ständigt sätter på sig själva och andra offerkoftor.

Låt mig bara lyfta fram några av mina egna tolkningar av vad hon bjuder på i sitt sommarprogram;
- vi svenskar förstår inte hur bra vi har det och allt för många tar det för givet
- de "fina" politikerna, kulturelitisterna och journalisterna, på Södermalm i Stockholm, är en fara för demokratin och mångfalden då deras "åsiktspolisande" är skadligt.
- alla som får en fristat i ett nytt land ska visa respekt och tacksamhet för den generositeten. Det innebär på intet sätt att man blir en andra rangens invånare!
- i Sverige har alla chansen att göra klassresor! Det är bara de få som ärver makt och rikedom som kan få det gratis. Alla vi andra måste jobba hårt för att bli duktiga och framgångsrika. Alla kan göra den resan, oavsett bakgrund, men det kostar målmedvetenhet och massor av hårt arbete.
- för att genom livet kraftigt öka dina chanser att blomma ut i din fulla potential är det viktigt att lära sig att uttrycka sig i tal och skrift på det språk som gäller i det samhälle du lever i.
- samhällskontraktet mellan oss människor innehåller både rättigheter och skyldigheter
- Barn har rätt till sina föräldrar men föräldrar som inte sköter sitt föräldrauppdrag ok har inte rätt till sina barn
- Pojkar och män i våra "utanförförorter" och många på landsbygden blir en allt större krutdurk då studieresultaten är klena och arbetslösheten hög.

Precis som Alice T lever inte jag för att jobba. Jag jobbar för att utvecklas, känna mening och för att bidra till att kommande generationer också ska få de möjligheter jag har fått i ett fritt land där alla som är beredda att jobba hårt för det man tror på kan lyckas. Och vad det innebär att lyckas är upp till dig att definiera. Heja Alice! Du berikar Sverige och bidrar till att vår frihet och vårt välstånd kan försvaras!

"Jag tänker, alltså finns jag"
Descartes
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/582925?programid=2071



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar