onsdag 26 augusti 2015

Aldrig mer

För mina nära och käras skull

Jag tycker att det är viktigt att blogga. Både för att på det sättet påverka utvecklingen men också för att ge alla som ärligt vill försöka förstå vem jag är, vad jag tycker, vad jag tänker och vad jag gör en bättre chans att göra det. Samtidigt har jag en familj, vänner och partikamrater som också hamnar i blåsväder när jag några gånger under alla år jag bloggat bjudit dem som inte gillar mig på möjligheten att misstolka mina budskap. Eftersom politiken lever på konflikter och då media älskar skandaler, och att skapa skandaler samt konflikter, borde jag redan ha lärt mig att inte bjuda på utrymme för feltolkningar. Särskilt inte i frågor som i Sverige anses så känsliga att man helst inte ska tala om dem, hur allvarliga problemen än är. Jag kommer inte att bjuda på fler möjligheter att misstolka mina budskap. Men du som känner mig vet att jag kommer att fortsätta att förstärka möjligheter och jobba med problemlösning. Och jag kommer inte att vara rädd för att konstruktivt ta i viktiga frågor. Konstruktivt i min värld är att både se problem, påtala problem och komma med problemlösningsförslag. Självklart även se möjligheter, påtala möjligheterna och komma med möjlighetsförslag.  Det politiska engagemanget är meningslöst annars. Självklart kommer det att göras nya försök att snedvrida mina budskap. Politik lever på konflikter, glöm inte det! Och låt oss inte glömma att en positiv samhällsutveckling också kräver politiska kompromisser och samarbete, trots löpande konflikter.
Finns det någon annan ledande politiker som bloggar så ofta som jag och Carl Bildt?

1 kommentar:

  1. Om du nu ska vara helt ärlig så har ditt problem inte varit att du feltolkats så mycket som att folk faktiskt har tagit det du har sagt på allvar. Du liknar invandrare vid Cancer och blir sedan kränkt när vi uppfattar det som att du faktiskt menar det du säger. Om du inte vill att vi ska uppfatta det du säger som att du faktiskt menar det du säger så undrar man lite, vad vill du då egentligen?

    SvaraRadera