tisdag 20 oktober 2015

Är Sverige viktigt?

Behövs Sverige?
För väldigt många människor på jorden är svaret nej. Sverige är ett land långt uppe i norr med ofta kallt väder och ett språk som få talar. Samtidigt är Sverige ett land som har betydelse för de flesta som bor här och för dem som invandrat och blivit en bidragande del av detta lands utveckling. För mig och många andra svenskar är Sverige viktigt. Sverige och dess varumärke, den svenska flaggan, representerar det jag kallar mitt hemland och grundvärderingar som jag delar. Jag gillar att vara en del av dem som bor här uppe i norr och som vill ha ett samhälle där de som har det sämst ändå har det relativt sett bra. Jag gillar att vara en del av ett samhälle där alla barn och unga ges en mer likvärdig möjlighet att nå sin potential än i de flesta andra länder. Jag gillar att vara en del av det land som per capita producerat flest internationellt framgångsrika företag. Jag gillar att vara en del av det land som per capita producerat flest internationellt framgångsrika idrottare, musiker och deckarförfattare. Jag gillar också att vi är ett folk som bryr oss om andras välbefinnande. Samtidigt är det hög tid att våra nationella företrädare står upp för Sveriges huvuduppdrag. Det huvuduppdraget är att verka för svenskarnas bästa. Så jobbar alla andra länder och det är inget konstigt eftersom politiker har fått sina förtroendeuppdrag för att företräda en kommuns eller lands befolkning.

För mig behövs Sverige och Uppsala. Jag gillar det koncept som Sverige utvecklats till. Då menar jag inte de allt för höga skatterna eller jantekulturen som fortfarande finns kvar inom många. Jag menar företagsamheten, förmågan att organisera, förmågan att systematisera, omtanken om varandra, frihetsambitionen och jämlikhetssträvan utan att hindra stjärnor från att få lysa. I min värld måste platser få och ha rätten att utveckla en särprägel. Den särprägeln måste också kunna försvaras. Tror du att Sverige generellt kommer att klara av att erbjuda sina svagaste lika mycket stöd som idag om till exempel fem år? Vilkas bästa ska ett land företräda?
http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/nationalstaten-som-vi-glomde/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar