söndag 29 november 2015

Kommunalråden vet bäst

Uppsala Nya Tidning fyller 125 år den kommande veckan. Ingen ålder alls om vi sätter det i perspektivet människans utveckling de senaste 50 miljoner åren. Samtidigt är 125 år ett mycket intressant perspektiv eftersom vi då levde i industrisamhället och idag i informations och tjänstesamhället. En ny tid där många medieföretag med gamla affärsmodeller har allt svårare att överleva. Jag hoppas dock att mediebolaget överlever då det fyller en viktig lokal roll. Inte minst rollen att kritiskt granska regionens kommunpampar. Om UNT hittar bättre affärsmodeller kan dom förhoppningsvis anställa fler grävande journalister. Om de gör sitt arbete med kvalitet bidrar dom starkt till att vårt samhälle har så lite korruption och dumhet som möjligt.

I morse var det dock en dum ledare i denna 125-årings gammeltidning samt på nätet. Ledaren ondgör sig över att Sveriges kommunalråd bestämmer för mycket. Att de typ inte ska lägga sig i riksfrågor då de inte kan ställas till svars för förd rikspolitik. Men hallå! På vilken planet lever skribenten. Få, om några, politiker vet så mycket om verkligheten som kommunalråd. Vi vet vad som fungerar och vad som inte fungerar. I en kommun som Uppsala, som på många sätt kan liknas vid ett mini-Sverige, kan jag försäkra om att det kommunalråd som läser på alla handlingar, deltar i alla möten och som ständigt träffar invånarna i deras olika och egna miljöer har koll på läget som inga andra. En kommuns invånare är också invånare i en region och ett land. Som kommunalråd kämpar jag självklart för mina invånare och jag träffar många av dem under ett år, både gammelfysiskt och på nätet. Självklart ska rikspolitiker och EU-parlamentariker lyssna noga när kommunalråd talar. Självklart talar vi främst för dem vi företräder. Men sammantaget är vår röst den politiskt viktigaste, för vi ska veta hur verkligheten ser ut. Hur skribenten kan få det till att rikspolitiker inte fattar egna beslut, som de får ta ansvar för, är märkligt. Möjligen skulle jag förstå om han ondgjorde sig över EU-politikens starka påverkan på Sverige. Att det mesta rikspolitiker gör är att anpassa och förhålla sig till EU-direktiv och andra påhitt, det kan vara värt mycket kritik.

I en tid där det krävs stora och många reformer är det klokt att lyssna särskilt mycket på kommunalråd. Skribenten kanske ska prya med mig en vecka så kanske han förstår vad jag skriver. Jag lägger också med två läsvärda andra ledare. En av dem från en som sent insåg landets svåra situation. Den andre som tidigt såg mycket sannolika framtidsscenarier. Lyssna mer och tidigare på kommunalråd som har koll på verkligheten.
http://www.unt.se/asikt/ledare/lokalpolitikens-granser-3996767.aspx
http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2910626-sverige-ar-i-stort-behov-av-ny-modell
http://mobil.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-en-dyster-vecka-for-svensk-politik/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar