måndag 2 november 2015

Vila i frid kära pappa

Kärleken är störst
Varje dag är en ny dag med nya möjligheter och utmaningar. Ingen av oss vet vad som händer runt hörnet. Samtidigt ägnar många av oss mycket tid åt att försöka påverka morgondagen. Försök som på många sätt utvecklat våra liv helt makalöst. Utan drömmar och ambitioner vilken mening har livet? Varför inte livet självt och möten med andra människor och den personliga utveckling och glädje som det oftast bjuder på? Livet är kort och det är klokt att försöka göra resan till en så positiv färd som möjligt.

Tidigt i går kväll ringde min mamma och berättade att pappa hade dött. Han hade råkat ut för en olycka och var utom räddning. Först trodde jag det var min kära morfar hon menade då pappa för mamma kunde vara både min pappa och morfar. Sorgen slog in som ett spett i bröstet. Först när mamma berättade att olyckan inträffat i Dalarna förstod jag att det var min pappa hon menade. Vad säger man? Vad gör man? Jag åkte omedelbart till min mamma och kort efter att jag kommit hem till henne kom mina syskon. Tillsammans sörjde vi och tröstade varandra så gott vi kunde. Parallellt fanns förvånansvärt många praktiska problem att ta tag i med polis, läkare, begravningsbyrå och att försöka nå våra närmaste med budskapet om pappas död. Vår första våg av chock blandades av gråt men också skratt när vi mindes olika upplevelser med pappa. Jag har tidigare enbart förlorat en nära och kär som jag regelbundet träffat, min mormor. Det är sannerligen ingen trevlig upplevelse när döden skiljer oss nära och kära åt.

Tack kära pappa för all kärlek, omtanke, många stimulerande samtal och trevliga upplevelser. Det är fortfarande omöjligt att förstå att jag aldrig mer kommer att få en bamsekram av dig. Det är djupt beklagligt att inte fler gånger få möjligheten att höra dina perspektiv på stora samhällsutmaningar. Det är sorgligt att inte fler gånger få uppleva hur du nyfiket alltid sökte upp nya människor och lärde av dem. Du är redan oerhört saknad. Vilken fantastiskt vacker dag som du fick på din sista färd mellan Dalarna och Uppsala. Jag älskar dig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar