måndag 1 februari 2016

Vem har makten

Sanningen
"Sanningen är i betraktarens ögon", det får vi lära oss i filmen Leijonkungen om inte i andra sammanhang. Verkligheten är som den är men den kan tolkas på enormt många och olika sätt. Beroende av dina kunskaper, din utbildningsbakgrund, dina sociala uppväxtförhållanden, din trosuppfattning, din etnicitet, ditt kön, dina ambitioner, dina vänner, dina livsupplevelser, din politiska inriktning, din ålder och dina val av informationskällor formas just din verklighet och din uppfattning om vad som är sant eller falskt. Vad händer med oss människor när gamla mediebolag går i konkurs? När inte Aftonbladet, SydSvenska Dagbladet, DN, Expressen, GP, UNT, ETC och så vidare inte längre finns? Dessa medier är självklart också kollektivt subjektiva och alla har politiska redaktioner som får betalt för att reflektera och tycka till om samhällsutvecklingen. Vad händer i samhället när de inte längre finns och vi fritt får bygga vår "nyhetsportal" och ibland titta på statsfinansierade (tvångsskatt) medier som SVT och SR? Sannolikheten är stor att vårt samhälle blir ännu mer polariserat. De 1% av oss människor som äger och/eller styr huvuddelen av jordens tillgångar kommer styra oss ännu mer. Vi skulle också gå miste om värdefulla opinionsbildande röster som Anna Dahlgren. Nu får hon hjälp av Expressen att nå ut till många. Hur många skulle hon nå av egen kraft? Läs gärna hennes kloka synpunkter om integration som jag bifogar. Det är märkligt att inte medieutvecklingen problematiseras mer då sannolikheten är stor att maktkoncentrationen ytterligare förstärks. Visst är det fantastiskt med massor av subjektiva tyckarkällor på Internet, men hur kraftfulla är de löpande? Har de några grävande journalister som älskar att dra ner byxorna på de som tillhör de 1%? Makten över orden är sannolikt inte så väl spridd som vi tror.
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/integrationskrisen-kraver-snabba-svar/

Åldrande
Jag ser varje dag som en gåva. Varje dag försöker jag lära mig något nytt, göra något lustfyllt och utföra minst en insats som kommande generationer kan få nytta av. Varje dag är som en skattkista fylld av fantastiska möjligheter. Igår såg jag en intervju på SVT med Magnus Uggla. Han uttryckte rädsla och bekymmer över åldrandet och döden. Han färgar sitt hår som på många sätt också är hans kännetecken. För mig får alla göra vilka ingrepp de vill för att må bättre med sig själva. Bara det inte är skattefinansierat. Personligen har jag min morfar och mentor som förebilder och tänker åldras utan kirurgiska ingrepp eller färgat hår. Mitt hår blir allt tunnare men intressant nog är jag fortfarande naturligt mörkhårig. Är det inte lite konstigt att jag har mörkt hår på huvudet men att det på bröst och skäggstubb är grått. Ja, ja min sanning är att jag inte tycker det är kul att bli allt tunnhårigare men är säker på att jag kan fylla livet meningsfullt ändå. Tror du att jag klarar det i takt med att jag blir ännu tunnhårigare och det som är kvar blir grått? Livet är här och nu. Med eller utan hår.
http://www.som.gu.se/digitalAssets/1438/1438775_den-lokala-morgontidningen-ig--r--idag-och-imorgon.pdf
http://www.bokus.com/bok/9789170377624/aldrandets-gata-metoderna-som-forlanger-ditt-liv/
http://www.magnusuggla.se
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plastikkirurgi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar