lördag 19 mars 2016

Sociala koder, vinster och kvotering

Lite ditt å datt em lördag morgon
Morgonen började inte bra. Efter en lång och intensiv dag och natt i Göteborg hamnade jag bredvid typ en ettåring till frukost. Jag satt på min plats först djupt insjunken i att läsa tidningar. Familjen USA slog sig ner vid ett bord bredvid, trots att det fanns gott om alternativ.. Rätt fort började barnet grina högljutt.. Jag log mot henne och vinkade, då slutade hon skrika och log sött. Jag försökte läsa. Flickan började skrika. Jag vinkade och log. Hon tystnade och skrattade. Så fortsatte vi ett tag tills jag insåg att jag säkert var med i dolda kameran. I vart fall var jag i ett läge där jag sa hej då till flickan, skyllde min sorti på ett avgående tåg och smet upp på rummet där jag i härligt lugn och ro läste klart gammeltidningarna.

Bergsjön, Biskopsgården och centrala Göteborg och människors berättelser var mycket berikande erfarenheter och upplevelser. Jag kommer att återkomma med mina intryck och slutsatser när jag är klar med min rundresa i Sveriges mest utsatta utanförskapsområden. Två färska reflektioner är 1) De allra flesta lever isolerat i t ex Bergsjön och om de kan reser de då och då till sitt "hemland". 2) sociala normer och koder lever för de flesta starkt kvar därifrån invandrade kommer. Inte så konstigt då de i stor utsträckning lever i ett Parallellsamhälle till det svenska. Bifogad artikel om sociala normer och koders betydelse är mycket läsvärd.
http://m.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.3030008-jakob-heidbrink-sociala-koder-alltid-starkare-an-juridiken

Vinster är inte problem, förlust och ineffektivitet är problem
Vänstern är som ofta "vilse i pannkakan". Det är sjukt tröttsamt att höra deras ständiga gnäll och påstådda stöd till världens alla svaga. Gärna i Sverige. Samtidigt har aldrig deras partikompisar världen runt klarat av att erbjuda folket mer än enfald, ineffektivitet, en grå tillvaro och ett samhälle där alla har det lika dåligt förutom de "fina" politiska topparna. Suck! Reepalu, Malmös tidigare starke man kommer snart med sina förslag om hur man ska förhålla sig till vinster inom välfärdssektorn. Det är förluster och underskott som är verkliga samhällsproblem, inte vinster! Mångfalden av leverantörer måste säkerställas annars är privata monopol en oklok väg framåt. Om det finns bra konkurrens är det kvalitet och upphandlingsförmåga som ska stå i fokus. Allt annat är gammeldags politiskt tänkande! Om en privat leverantör klarar av att leverera vinst samtidigt som de levererar den kvalitet som upphandlats, då är det ineffektiviteten hos andra leverantörer som skapar det vinstutrymmet. Visst vill vi väl få mesta möjliga skola, omsorg och vård med kvalitet till bästa möjliga pris? Varför skulle vi vilja ha något annat? Skolans utmaningar är i min värld störst. Vi måste komma på något bättre system för beläggningsgrad. Det finns onekligen en hel del bekymmer med dagens system. Rätt fokus tack!
http://www.di.se/artiklar/2016/3/18/ledare-reepalu-pa-fel-vag/

"På vägen till helvetet"
Kvotering är en dum väg framåt. Jag förstår att klåfingriga och plakatorienterade politiker och partier förespråkar kvotering i sin populistiska propaganda. Kvotering är en mycket oklok väg framåt då den bara leder "till helvetet". Alice Teodorescu uttrycker sig som vanligt väl och klokt i bifogad ledarartikel där hon sakligt och vackert sågar sönder dumma kvoteringsförslag. Om 30 år är kvinnor sannolikt mer representerade på mäktiga positioner än män. Ska då män kvoteras in? Nej! Kunskap, kompetens, social förmåga, ambition och acceptans för uppdraget ska avgöra vem som får uppdrag. Självklart ska diskriminering bekämpas. Bästa sättet att driva fram mer rättvisa tillsättningar och bekämpa diskriminering är att årligen genomföra rankningar av arbetsgivare och "svarta listor". Det blir mycket bättre än sjuk lagstiftning. Då sätts ett bra socialt tryck på arbetsgivare att inte välja bort på grund av kön eller etnicitet. Lägg ner tankarna på kvoteringslag i Sverige! Vänstern fick inte ett stöd för det i valet 2014!
http://m.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.3030029-alice-teodorescu-goda-foresatser-pa-vagen-till-helvetet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar