torsdag 7 april 2016

civilkurage

Vilka folkrepresentanter vill du ha?
Handlar val om partier eller om partirepresentanter? Självklart både och. Frågar du mig är partiernas betydelse övervärderad och individernas betydelse undervärderade. Jag tycker inte att det är ett problem att det självklart är så att ett partis lokala och andra ledare har stor betydelse för hur bra eller dåligt ett parti verkar. Det är dock ett problem att allt för många väljare i en kommun och nationellt inte tillräckligt röstar utifrån vilka individer de tror på. Om du vill ha en doer är det bra att rösta på en som bevisligen levererat många gånger förr. Vill du ha en som har civilkurage,  som vågar stå upp för det rätta även om det kan leda till kortsiktiga personliga problem? Vill du ha en politisk företrädare som kallar en spade en spade? Vill du ha en företrädare som kan samarbeta för att nå så långt som möjligt för folkets bästa?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Civilkurage

Förbättringar
För att kunna lösa problem måste man först erkänna att de finns. Förnekelse finns det gott om i våra liv kopplade till en mängd missbruk. De flesta av oss anser inte att vi har problem med det ena eller det andra.  Visst kan det också vara så att Socialstyrelsens rekommendationer lätt kan upplevas som levnadsfientliga. Men visst ligger det en hel del i att vi sannolikt mår dåligt och får onödigt korta liv om vi knarkar dagligen, dricker oss fulla ofta och/eller äter på tok för mycket mat och socker i förhållande till hur mycket vi dagligen förbränner? När medias rubriksättare och politiska fiender eldade på drevet mot mig, kopplat till utvecklingen av övervikt och fetma, var det jobbigt. Jag föreslog sockerskatt för att finansiera relevant förebyggande hälsoarbete och sjukvård. Trots medias missvisande rubriker om vad jag bloggat om, trots politiska motståndares påhopp tog jag aldrig tillbaka vad jag skrivit. Jag fick det rådet av PR proffs men varför ska jag be om ursäkt för att jag beskriver verkligheten och bara föreslår lösningar som kan bidra till fler friskare liv? Det jag dock bad om ursäkt för var att mediers rubriker och motståndares missvisande anklagelser tyvärr gjorde många ledsna. Jag bad alltså om ursäkt för att andras oansvariga beteenden sårade människor. Nu ska jag träna.
http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/stefan-branth-sockret-g%C3%A5r-direkt-upp-till-bel%C3%B6ningscentrum-3327821
http://www.va.se/nyheter/2016/04/01/varldens-befolkning-vaxer-kraftigt---pa-bredden/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar