fredag 1 april 2016

Idiotiskt

Praktiska förändringar
Om man gör som man alltid gjort blir det inte bättre än möjligen marginellt bättre än tidigare. Under min tid som ideell ordförande för Företagana i Uppsala är jag särskilt stolt över två bedrifter som jag och min styrelse genomförde. Vi tog firandet och hedrandet av särskilt framgångsrika företagare från ett litet möte med blommor till den som utsågs till "Årets företagare" till en företagargala på Uppsala slott. Framförallt tog vi huvudmannaskapet i ett projekt som hette Gottsunda Factory. Det var ett engagemang som kostade mig många ideella timmar och sjukt mycket EU-byråkratisk frustration. Samtidigt gav också projektet en enorm tillfredställelse då vi genom projektet lyckades hjälpa långtidsarbetslösa mot självförsörjning och självrespekt på ett mycket framgångsrikt sätt. Projektet följdes av en följdforskare och resultaten är ordentligt dokumenterade. Vi utvecklade också en konkret metod för hur näringslivet, kommunen, arbetsförmedlingen och försäkringskassan kan arbeta för att lyckas stötta långtidsarbetslösa mot självförsörjning bättre och snabbare. Tror du att modellen sedan blev implementerad överallt runt om i Sverige. Självklart inte.... Suck!

Det är bra att kommun, Arbetsförmedling och försäkringskassan samarbetar bättre idag än när Gottsunda Factory startades MEN visst är det bedrövligt att inte bevisligen bra projekt och metoder tas till vara! Då hade alla ideellt nedlagda timmar känts mer meningsfulla. Att inte liknande bevisligen framgångsrika projekt och metoder återanvänds kan bara kallas idiotiskt!

Många av de ideella timmarna gick åt till projektets löpande styrgruppsmöten där jag och Hilde Klasson träffades första gången. Hon var kommunens områdesansvarige för Gottsunda och jag var ordförande för Företagarna som var huvudman, och som tog stora ekonomiska risker i projektet, till Gottsunda Factory. Bra att Hilde nämner projektet när hon idag pratar om hur Gottsundas invånare kan stöttas bättre mot självförsörjning! Usch vad dåligt att inte projektet gjordes till självklar arbetsmetodik runt om i hela Sverige! Det blir allt mer social oro i Gottsunda. Det är djupt beklagligt, inte minst då det i stort är en mycket trevlig och vacker stadsdel. Att det nu också skjuts in i lägenheter i Stenhagen gör inte läget bättre. Jag vill bland annat att min morfar ska få sova under nätterna, inte väckas av att brottslingar skjuter in i lägenheter! Vi kan bättre! Vi måste kunna bättre!
http://www.unt.se/uppland/uppsala/att-bygga-bostadsratter-hjalper-inte-4177853.aspx
http://www.unt.se/uppland/uppsala/skottlossning-i-stenhagen-4178713.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar