måndag 25 april 2016

Kronofogden

Tipping Point
Har du lyckats undvika att hamna hos Kronofogden? Du kanske har hamnat i klorna hos Inkassoföretag eller i värsta fall till och med indrivare som till exempel Hells Angels? Hittills i livet har jag lyckats undvika att hamna i en ekonomisk situation där jag tappat kontrollen mellan mina utgifter och intäkter och fått en skuldbörda som blivit omöjlig att bära. Man kan väl säga att jag klarat av att sköta min egen ekonomi med god ekonomisk hushållning. Det hade varit bedrövligt om jag inte klarade av det med tanke på att jag pluggat ekonomi ur många perspektiv under sju år. Onekligen har det gett mig en god grundkompetens inom den ekonomiska matematiken.


Är skuldkrisen i världen det som kommer att utlösa nästa stora lågkonjunktur? Inte osannolikt. Sedan kreditmarknaden släpptes loss har VÄLDIGT många människor byggt upp sin ekonomi på stora skuldbördor. Höga löner eller kraftig inflation kan ju hjälpa några men i det stora hela har vi försatt oss i en intressant situation. Finansmannen George Soros gick nyligen ut och varnade återigen för att "vargen" är nära. Han pekar särskilt på Kinas skuldsatta ekonomi. Personligen tror jag inte det är något större problem då Kina är ett helt annat system än vårt västerländska. I Kina har de sannolikt inga problem att snabbt förmögenhetsomfördela när krisen slår in. Till skillnad från i Europa där till exempel bankägarna stöttades kan jag tänka mig att staten tackar för tidigare företagsamhet, tar över dem i obestånd och säljer ut det till högsbjudande. Oavsett hur det går i Kina är det oroande att vi har försatt oss i en så stor och global skuldproblematik. Som rök på laxen har jag också hört av finansvänner att oljederivater på marknaden ligger så enormt fel att finanskrisen 2008 nästan bleknar i möjliga kollapsscenarier.. Det vill säga att det har köpts värdepapper på att oljekursen skulle närma sig 100 dollar fatet igen men det går inte så fort som vissa chansat på. Ja, ja... Världens finansiella system tycks ha blivit allt för komplext. Vilka är världens "inkassoföretag"? Vilka är de makter som hårdfört kan tänkas försöka driva in sina skulder? Du vet väl att svenska privatpersoner hör till de mest skuldsatta i världen? Du vet väl att många kommuner brottas med stora ekonomiska bekymmer? Visst förstår även du att välståndsökning måste underbyggas med en realekonomi som presterar bättre än förr?
http://www.di.se/artiklar/2016/4/23/soros-kina-nara-finanskris/
http://www.svd.se/obama-vill-agera-mot-oljespekulation
http://www.forexvalutahandel.com/ravaruhandel/olja_oljepriset


Ödesår
Skuldproblemen kanske blir det som "tippar" in oss i nästa lågkonjunktur. Detta år, 2016, är fullt av möjliga "tipping Points". I juni har vi Brexit-risk. I juli är det återigen dags för Grekland att försöka omsätta sina lån. I slutet av året har vi ett minst sagt intressant presidentval i USA. Och så har vi dessa oljeoptioner.... Visst kan man väl undra hur fri en kraftigt skuldsatt är? Håll med om att det är spännande att leva!
http://www.di.se/artiklar/2016/4/23/soros-kina-nara-finanskris/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Greklands_skuldkris
http://www.usaval.se/presidentkandidaterna/










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar