tisdag 5 juli 2016

Centerpartiet

Demokratisk plattform
Föddes du in i ett parti? Rekryterades du aktivt in i ett parti? Valde du själv ett parti att gå med i för att du kom fram till att det var bäst eller minst dåligt? Eller är du en av nästan 97% som idag inte gått med i ett parti för att försöka göra din röst mer hörd?
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/medlemmarna-flyr-partierna-br57-procent-borta-pa-20-ar-5198
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Riksdagspartiernas_medlemsutveckling

Kommande generationer
I huvudsak handlar politik om seg utveckling av samhällen. Det tar tid att demokratiskt ställa om, reformera, ett samhälle eller att fatta beslut om saker som kostar mycket pengar. På många sätt är det bra om många samhällsmedborgare känner sig involverade i processen. Ur bland annat det perspektivet är det negativt att så få är engagerade i politiska partier. Är man det har man en betydligt större chans att påverka morgondagen än om man inte väljer att låna ut sitt namn till det minst dåliga politiska laget. För mig, som garanterat definieras som en resultatorienterad person bjuder trots segheten kommunpolitiken på många möjligheter att dagligen påverka framtiden. Det tycker jag gör kommunpolitiken stimulerande. I en kommun kommer man oxå närmast de man företräder, även det tycker jag är stimulerande. Om du hör till de 97% som inte valt ett medlemskap i ett parti, hur mycket bryr du dig om hur ditt närsamhälle, ditt land och världen utvecklas? Vår framtid kan inte bli bättre än vad vi gemensamt gör den till.

Partival
Om jag "bara" hade varit intresserad av makt skulle mitt val av parti blivit Moderaterna eller Socialdemokraterna. I de partierna hade jag och har värdefulla kontaktnät. Och i vår tid har dessa partier varit de regeringsbärande och därför erbjuder de flest möjligheter att påverka hur morgondagen ser ut inom de områden som politiken styr. Jag valde parti utifrån hur nära mina åsikter partistämmor sammantaget formulerat partiprogram. Jag valde parti utifrån att jag i huvudsak med trovärdighet ska kunna sälja den politik partiet står för. Efter min utvärdering av partierna hade jag beslutat att jag skulle gå med i det parti som bäst matchade mina åsikter inom mina viktigaste politiska perspektiv. Jag valde Centerpartiet.

Varför Centerpartiet?
Centerpartiet startade i Falköping. Jag är visserligen född i Falköping men det var inte skälet för att jag valde att låna ut mitt namn till det partiet. Mina politiska huvudfrågor är:
- Bra jordmån för företagande
- Decentralisering
- miljöansvar
- Livsmedelsförsörjning
- Socialt ansvarstagande

När jag gjorde min utvärdering av partierna och dess politiska ställningstaganden matchade Centerpartiet mina synpunkter bäst. Då jag anser det viktigt med pragmatism och folklig förankring i politiska rörelser kändes valet även ur de perspektiven självklart. Jag var över 40 år när jag valde C som politisk plattform.

I huvudsak bra
Mitt politiska fokus är Uppsala. Samtidigt påverkar riksdagen och EU systemet förutsättningarna för Uppsala, så självklart får jag kämpa för bättre politik inom riks- och EU-politikernas ansvarsområden oxå.

Visst finns frågor som jag inte anser sköts som jag tycker är klokt och visst finns kulturella inslag som jag inte gillar. I huvudsak tycker jag att det är en bra plattform för politisk verkstad. Idag är också C den mest offensiva kraften med flest reformförslag som kan stötas och blötas för att till sist kunna bli ok kompromisslösningar. Och centerpartister älskar att dansa, som en händelse gör även jag det : )

Annie i Almedalen
Hur sammanfattar jag kort Annies känslofyllda tal? Utmärkt tycker jag. Sverige och svenskarna är en del av världen. Vi ska vara stolta över och försvara vår värdegrund. Europa behöver och tjänar på samarbete och förlorar på starka konflikter. Många reformer krävs med en tydlig inriktning att bättre bidra till att inte Sverige socialt slits isär mellan vi och dom.  Hopplöshet i utanförskapsområden och svaga landsbygdskommuner måste mötas med hopp och inkludering. Allt förtryck, lemlästning och hedersvåld ska kraftigt bekämpas. Planeten är unik och vår rovdrift av den är inte hållbar. Vi behöver fortsätta att ställa om mot en miljövänligare livsstil. Och Alliansen kan åter bli det samarbete som Sverige behöver för att reformeras mot framgång. Vad väntar vi på?
http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/4/annie-loof-varlden-har-fatt-feber/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar