torsdag 11 augusti 2016

Sekulär nationalist


Nationalist, javisst!

Det är OS tider. De allra flesta runt om i världen gläds över medaljframgångar kopplade till det eller de länder man själv har en stark anknytning till. Inget konstigt med det. I det lilla är det ingen skillnad mot att de allra flesta av oss gillar våra vänner och vår familj bättre än resten av mänskligheten. Inget konstigt med det, vi har lärt känna varandra, vi har förhoppningsvis lärt oss respektera varandras olikheter och inte minst har vi umgängeskoder som vi gillar, som känns mysigt "hemma". Bara för att jag gillar mina nära vänner och min familj mer än andra innebär det väl inte att jag ogillar andra? Självklart inte!

 

Jag är nationalist. Jag är stolt över att vara svensk och kämpar för att vårt rimligt greppbara samhälle ska utvecklas positivt för det folk som lever i det som heter Sverige. Mitt hjärta fylls av positiva och starka känslor varje gång jag ser vår svenska flagga och hör vår nationalsång. Så tror jag de allra flesta människor känner för sin flagga och sin nationalsång runt om i världen. Till och med de som lever i diktaturer. Personligen ser jag mig samtidigt som en världsmedborgare och betraktar alla mina medmänniskor som jämlika världsmedborgare. En jämlikhet på det medmänskliga planet och i min enskilda relation med mina medmänniskor. Samtidigt har vi medborgare i olika länder olika rättigheter och skyldigheter beroende av vilket land/samhälle vi lever i. Så är det, och så tycker jag att det ska vara. Alternativet är annars det kommunistiska att alla länder och samhällen ska vara konstruerade lika med samma lagar och regler. Försök föreställa dig den världen.... Det är ingen värld full av härliga kontraster och olika samhällsmodeller som likt religioner tävlar om att vara den "enda sanna vägen" mot lycka och framgång. Läs bifogad artikel! Jag delar dess budskap till 100%! Den inkluderar bland annat följande citat:
"Till skillnad från en hel del skrivbordsfilosofi vilar den liberala nationalismen på sociologiska iakttagelser av hur människor tenderar att fungera i verkligheten, snarare än i utopin. Kanske låter den märklig för den som tror att nationalismen alltid leder till ett råare och kallare samhälle. Men det är just vad flera forskningsstudier har motbevisat på senare år." Läsvärd! Jag håller helt med! Gör du?

 

Sekulärt, eller inte?
Vi har en ordning med nationalstater där dess folk på ett eller annat sätt försöker organisera sitt samhälle, vilka alternativ kan du räkna upp som skulle vara bättre? Att vi alla blir delstater i USA och bara byter ut A mot W, world? Att vi alla blir delar av mittens rike Kina? Att alla nationer ger upp sin suveräna rätt att själva utveckla sitt samhälle så som de finner bäst? Att vi alla är del av ett FN som är världsstaten och länderna blir kommuner... Nej, vi har en fantastisk blandning av samhällen på vår jord. Ur mitt perspektiv finns nationalstater som är uppbyggda runt djup orättvisa och ingen demokrati. Jag är väldigt tacksam att jag slapp födas i ett sådant land. Som privilegierad människa har jag tillgång till nästan alla jordens länder, så länge jag är självförsörjande och följer deras lagar och regler när jag är på besök hemma hos dem! Som världsmedborgare gillar jag att jag har denna globala frihet. Och jag respekterar de lagar och regler som finns när jag under kort eller lång tid besöker andra länder. Även när jag besöker nationer som har enligt mig medborgarfientliga samhällssystem. Min solidariska kamp för att även de ska få mer av rättvisa och frihet kanaliserar jag genom stöd till olika människorättsorganisationer, individuellt utbildningsstöd till barn i länder med stor förbättringspotential och tydligt stöd för FNs övergripande ambitioner. 

 

En av många saker jag gillar och vill försvara med Sveriges samhälle är att det är sekulärt! Staten och religiösa trosuppfattningar är separerade. Religionsfriheten är total i Sverige. Det som kallas religiösa trosuppfattningar ska inte styra hur alla människor i ett samhälle förväntas leva. Det är lagen som ska styra det. En lag som gäller oss alla jämlikt.

GPs ledare nedan, kopplad till några religiösa ledarnas utspel, är intressant. Om vi leker med tanken att Sverige ska införa en statstro annan än den religiöst neutrala, vilken ska vi välja?... Agnostiska trosuppfattningen? Livets ords kristna tolkningar? Någon sunnimuslimsk tolkning av islam? Någon av varianterna inom Buddismen?... Nej! Tro vad du vill i Sverige! Bara du respektfullt låter andra tro på det de vill tro på! Men du förstår väl att trosuppfattningar starkt påverkar hur människor tänker och beter sig? I samhällsutvecklingsarbetet är det viktigt att förstå att människors trosuppfattning starkt påverkar hur de tänker, det gäller även de som klassas som ateister. Många svenskar är ateister! Det är också en trosuppfattning. Är du också beredd att försvara det sekulära system vi har? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar