söndag 4 september 2016

Människor i kris

Garantipensionär i kris
Under sommaren har jag lagt en hel del tid på att försöka hjälpa en snart 80-årig dam från att vräkas. Jag har gått igenom en hel del av hennes relevanta dokumentation och talat med många människor för att förstå vad som hänt och för att försöka bidra till en rimlig lösning. Tyvärr sitter kvinnan i en mycket dålig situation och den bostadslösning jag utgår ifrån blir fixad kommer inte att uppskattas. Sannolikheten är hög att ett långt kreativt liv med många framgångar får ett fattigt och olyckligt avslut. Det är mycket frustrerande att inse att hennes situation gått så snett. Tragiskt exempel på ett människoöde sommaren 2016. Jag fortsätter att bevaka att hon inte hamnar mellan stolarna i denna svåra tid. Så mycket jag kan försöker jag vara en rättvis livboj för kommunens invånare i behov av en sådan när ingen annan inom kommunen, bland tjänstemän, tycks lösa problem innan de blir onödigt stora.

Psykisk ohälsa
Jag har också lagt tid på att försöka stötta en yngre man med psykisk ohälsa att komma ifrån hemlöshet. I hans fall har det varit mer påfrestande då han flera gånger sagt att han inte orkar längre och tänker ta livet av sig. Inte minst då han säger sig ha tre små barn har jag lagt mycket energi på att försöka få honom att se kärleken, glädjen och ansvaret till barnen i allt hans upplevda mörker. Hemlöshet är ingen rolig situation att hamna i. Särskilt inte i ett land som Sverige där det är kallt eller regnigt minst sex månader per år. Sverige är gjort för att man ska ha bra arbetsmiljö, ett trevligt boende och fyra årstider som kan fyllas med årstidernas ritualer. Tyvärr kan jag efter denna sommar konstatera att larmet från bland andra Mikaelsgården om att personer med sviktande psykisk hälsa och drogproblem allt mer lever i hemlöshet ska tas på största allvar. Varför klarar vi inte av att stötta dessa medborgare på ett betydligt bättre sätt än idag? Personligen har jag blivit förvånad över vissa av dessa människors bakgrund när jag pratat med dem. Flera berättade att de haft bra jobb, familj och ok ekonomi tills allt gick över styr. Så mycket jag kan försöker jag vara en rättvis livboj för kommunens invånare i behov av en sådan när ingen annan inom kommunen, bland tjänstemän, tycks lösa problem innan de blir onödigt stora.
http://mobil.unt.se/uppland/uppsala/larm-om-okad-hemloshet-4357014.aspx

Tiggeri
Civilminister Ardalan Shekarabi har enligt dagens UNT slutat att ge pengar till tiggare. Äntligen ger han istället som jag pengar till välgörande organisationer man tror använder mycket av sina bidrag till insatser för sjuka, skadade, fattiga och flyende människor. Jag har länge argumenterat mot att ge pengar direkt till tiggare. Bra Shakarabi, bättre sent än aldrig!
https://m.youtube.com/watch?v=Ae8JUatUaCs

Vi har gott om förbättringsbehov inom socialtjänstens område kopplat till de medborgare och invånare som är vårt gemensamma ansvar. Villkoren för särskilt kvinnliga garantipensionärer kan bara klassas som fattiga. Och många i utanförskap med större psykiska problem stöttas oacceptabelt dåligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar