söndag 4 december 2016

God eller ond

Musiker, idrottare och andra underhållare
Igår hamnade jag i flera sammanhang där det talades om musiker, idrottare och andra underhållare. Det var en bedrövlig upplevelse och gav mig en viktig signal om att jag på allvar måste lära mig mer om vår samtids stjärnor. Jag kan namnen på massor av tidigare stjärnor i dessa sammanhang men väldigt få av dagens. Jag är inte så förvånad eftersom jag ägnar stor del av min tid åt att läsa artiklar om Samhällsutmaningar och alla ärenden till kommunstyrelse- och nämndmöten. Men det duger inte. För att vara mer i många människors verklighet måste jag uppdatera mina kändiskunskaper. Kul!
http://www.posh24.se/kandisar

Snabbare mot självförsörjning 
Bifogad artikel är mycket läsvärd. När den statligt finansierade  etableringsfasen för så kallade nyanlända är över är det kommuninvånarna som får bära ansvaret för försörjningsstöd. Under 2017 och fram till valen 2018 kommer väldigt många människor gå från etableringsfinansiering från staten till att vara kommuners ansvar att stötta. Det brådskar att bland annat uppdatera socialtjänstlagen så att tillexempel det Centerpartiet i Uppsala kallar Inkluderingsjobb blir en självklarhet för kommuner och landsting/regioner att nyttja.

Om vi inte reformerar flera av våra system och slutar upp att kräva åratal av utbildningar för alla typer av jobb kommer slitningarna mellan svaga grupper i samhället att kraftigt öka. C Uppsala har många bra förslag som förhoppningsvis blir verklighet. Och vi fortsätter att ta fram nya. Regeringen nationellt och lokalt får gärna "stjäla" förslagen. Det brådskar. Jag gillar särskilt följande citat i bifogad artikel: – Vi måste sluta se människor som offer, de är resurser, säger Frölander. Har vi en rullstolsbunden person är vi snabba med att bygga en ramp. Men vad gör vi för den som har språkproblem?
http://arbete.story.aftonbladet.se/chapter/de-nyanlanda/

Fri rörlighet
Många av Sveriges delar har stora utmaningar med att försöka lösa bostadsbrist och åstadkomma betydligt bättre integration än hittills. Om nödvändiga reformer kommer inom kort har vi goda chanser att lyckas. Tror du de kommer? Parallellt med dessa omfattande utmaningar skapar EUs fria rörlighet också möjligheter för kriminella att fritt röra sig inom unionen. Anna Dahlberg belyser nedan några perspektiv på de problemen. I flera länder runt om i världen är man inte välkommen om man är straffad för brott. Om EU-samarbetet överlever de stora problem unionen nu har är det väl rimligt att Sverige skapar en lag som går i den andan, det vill säga om en icke svensk EU medborgare straffats för brott i Sverige är man inte välkommen tillbaka inom X år. Om du inte håller med, vilka är dina argument för att inte göra så?
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/utvisa-ligorna-som-ranar-aldre-och-stjal/

Ond eller god
De som känner mig vet att jag i vart fall inte är en ond person. Definitivt är jag en lösningsorienterad person som inte "tittar bort" från problem och jag älskar att förstärka möjligheter. Även nedan artikel är läsvärd för dig som vill hjälpa till att hitta positiva vägar framåt istället för att fokusera på fel saker.
http://www.gp.se/ledare/heberlein-sluta-dela-in-människor-i-onda-och-goda-1.4006494


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar