måndag 9 januari 2017

Återhämtning

Andas ut och reflektera
Hur viktigt är det att då och då andas ut och reflektera? Jag tror att det är väldigt viktigt. Särskilt för människor som har ambitionen att bidra till utveckling på olika sätt. En överarbetad hjärna har dålig kapacitet för att tänka klokt och annorlunda. Därom finns gott om vetenskapliga studier som styrker det sambandet. Personligen har jag alltid arbetat hårt och målmedvetet. Samtidigt har jag då och då tagit mig tiden att vara ledig. Och ledig för mig innebär att vara ledig! Inte att måla om huset, städa, meka med bilen eller att göra något annat "nyttigt". Det enda "arbete" jag lärt mig att allt mer uppskatta när jag är ledig är att vara fritidsodlare. Vad gör du när du ska ladda batterierna och fylla på med energi som gör att din hjärna kan tänka klarare och ditt hjärta orkar med de ansträngningar som krävs för framgång inom det du försöker åstadkomma? Då och då besöker jag en ö och bara slappar. Och skriver några rader kopplat till mitt bokprojekt...
http://www.synonymer.se/?query=%E5terh%E4mtning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kreativitet

Lafferkurvan
Med eller utan återhämtning kan jag konstatera att svensk skattepolitik är mycket osund, till och med korkad. Självklart måste det löna sig ordentligt att jobba jämfört att leva på bidrag. Självklart får höga skatter en mängd negativa ekonomiska effekter. Självklart gäller samma logik som används kopplad till alkohol och tobak även arbete. Men, men det handlar om internpolitik, ideologi och retorik. Det är kanske dags för en tjänstemannaregering i Sverige....
www.gp.se/ledare/i-lafferkurvans-utförsbacke-1.4102992

What you see is what you get
Hur vinner man människors förtroende som enskild eller organisation? För mig är svaren enkla. Genom att vara tillräckligt kunnig och kvalitetsorienterad i det man gör och genom att vara det man säger sig vara. Om man säger sig erbjuda bästa sjukvårdskvalitet gäller det att representeras av människor som har förmågan att leverera just det och med en hög servicenivå! Är politik annorlunda i vår informationstidsålder? Nej. Kompetens, erfarenhet och kommunikativ förmåga är helt avgörande för att få starkt förtroende. Oavsett om det är en enskild person eller en organisation. För partier innebär det ärlighet om vilken politik man prioriterar när prioriteringar är nödvändiga. Att om man är beredd att till exempel sälja ut Försvarsförmågan mot X, då får man vara tydlig med det. Personligen anser jag också att politiska partier som försöker vinna som lag innan val behöver klargöra sina kompromisser i de viktigaste väljarfrågorna, vad tycker du?
http://www.gp.se/ledare/boscanin-förtroende-uppstår-inte-i-ett-vakuum-1.4099114



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar