tisdag 18 april 2017

Ta matchen på allvar


Straffa dumt och belöna gott
Socker är gott, det tycker de flesta människor. Jag tillhör en av dem. Samtidigt gör socker allt annat än gott för oss om vi får i oss allt för mycket av de kolhydrater socker representerar. Särskilt i dagens samhälle blir skadan kopplad till överkonsumtion mycket värre än tidigare eftersom vi naturligt utför mindre fysiska aktiviteter idag än förr. Med naturligt räknar jag inte in att vissa människor regelbundet tränar på olika sätt.
Sockermatchen måste tas på större allvar
Vi får en allt äldre befolkning. Det är positivt. Samtidigt blir också allt fler multisjuka. För att bidra till att fler människor får en bättre chans till långa och hälsosamma liv är det förebyggande hälsoarbetet väldigt viktigt idag. När vi vet att sockerkonsumtion, i dess olika former, har en förödande effekt på människans välbefinnande är det extremt oansvarigt att inte ta sockerkampen på största allvar. Istället för att jaga lite vinster i företag som erbjuder skattefinansierade tjänster borde S, MP och V ägna sig åt sockerjakt istället. Det skulle vara smart politik. Straffa produkter som uppenbarligen är dåliga för oss människor och sänk istället skatterna för jobb och på nyttiga produkter. Förmynderi? Nej, ansvarstagande och dessutom kan den som vill fortfarande dricka så mycket läsk, och äta så mycket godis, man har råd med. Jag har inte sett någon som föreslår sockerförbud eller begränsningar på hur mycket socker man får äta. Det hoppas jag att vi slipper. Du som tvekar om att detta är en mycket klok väg framåt ber jag att titta på nedan dokumentär. Den beskriver på ett lättsamt sätt vad socker är och hur det påverkar våra kroppar. Dokumentären exemplifierar också hur kraftigt sockerlobbyn agerar för att till exempel köpa forskare som talar om för oss att socker inte alls är farligt.....


Lördagsgodis
Personligen äter jag både godis och dricker läsk ibland. Självklart får jag i mig mycket socker av allt "vanligt" jag äter varje dag. Jag är ingen som förespråkar att vi ska sluta äta socker, bara vara mer försiktiga med mängden. Det tjänar varje enskild person på och samhället i stort. Lördagsgodis blir det nog för mig även i framtiden.


 

Barnens bästa
Det talas mycket om barnens bästa. Ett sätt att mena allvar med "barnens bästa" är att hjälpa till att få stopp på överkonsumtionen av socker i alla dess former. Våra barns liv blir sämre och deras inlärningsförmåga försämras om de får i sig för mycket socker. Glöm inte att socker är en av de större hälsobovarna som leder många av oss mot att bli multisjuka.

Våra äldres bästa
Även för våra äldres bästa krävs skärpning kopplat till vilken mat de får. Den senaste veckan har vi också fått höra att många av våra äldre även får för lite mat. Självklart ska de få hjälp med att få tillräckligt mycket bra mat i sig. Helst närproducerad och med mindre socker!
http://annikadahlqvist.com/2014/10/22/naringsrik-kost-till-de-multisjuka-aldre/

 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar