måndag 12 juni 2017

Partiledare

Extremt krävande
Vem vill bli partiledare idag? Särskilt i ett litet land som Sverige och där över 70% av nya lagar/regler sägs styras från Bryssel? Det är imponerande att det finns människor som vill. Nej tack säger jag. Och det menar jag verkligen. Oavsett om jag skulle ha en chans eller ej. Jag jobbade internationellt under 16 år och hade olika nationella förtroendeuppdrag inom föreningslivet som gjorde att jag lärt mig vad långsiktig framgång kräver. Det kräver massor av resande. Ofta till möten med få besökare, men ändå väldigt viktiga möten.

Regeringen fattar sina beslut kollektivt. Vi kan ha olika syn på hur effektiv svenska regeringar varit men det bevisar att politiskt delat ansvar ändå fungerar hjälpligt. Det är nog inte så dumt att överväga delat ledarskap inom alla partier för att öka möjligheten för partiledarskapet att bli mer mänskligt. Jag vet hur många timmar jag lägger per vecka för Uppsalaborna. Jag tycker det är lysande att vi i Uppsala har ett delat ledarskap för Centerpartiet i Uppsala. Det delas mellan vår gruppledare i kommunfullmäktige, jag, och partiets kretsordförande för Uppsala, Marie-Louise Brundin. När det är två personer som arbetar bra tillsammans är kraften i ett liknande upplägg betydande. Det är helt klart  en rimlig evolution när kraven på politiska ledare blivit näst intill orimliga i vår globala digitala tid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Partiledare
http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar