onsdag 31 januari 2018

Säkra vandringar

Låga hastigheter
Visst behöver vi möjlighet för boende, utryckningsfordon, kollektivtrafik och varutransporter att rimligt komma fram i våra städer? Nästan alla förstår värdet av det, förutom några fundamentalistiska miljöfundamentalister. Andra fordon än cyklar kommer att fylla mycket viktiga uppgifter även i framtiden. Fordon som kommer att gå på fossilfria bränslen och i städerna helt styras av självstyrande system. Självstyrande system som finns men som har ett antal år kvar innan lagstiftning, försäkringsfrågor och säkerhetsfunktioner kan ge rimliga garantier för att systemen inte kan hackas och ansvarsfrågor sorterats ut. Det är självklart inte lätt då det finns väldigt starka underrättelsetjänster och organiserade brottssyndikat. Men, jag är säker på att vi kommer att landa i fungerande självstyrande fordonssystem i världens städer då nyttan är enorm. Både ur säkerhetssympunkt, framkomlighetssynpunkt och miljösynpunkt.

http://www.gp.se/ledare/boscanin-vad-kr%C3%A4vs-f%C3%B6r-att-politikerna-ska-reagera-1.5110504

”The devil is in the details”. Så är det. Och det kommer att ta cirka 15-20 år innan flera städer implementerat självstyrande zooner. Tills dess är det viktigt att säkerställa bästa möjliga trafikframkomlighet och säkerhet i trafiken. Det kräver bland annat låga hastigheter i de områden där det rör sig många människor. Skadeverkningarna på oss människor ökar exponentiellt om ett fordon kör på en människa efter cirka 20 km/h. I ljuset av att vi också, tyvärr, måste tänka på riskerna med terrorhandlingar där fordon utnyttjas, är det ännu viktigare att säkerställa att huvudregeln i kraftigt befolkningstäta områden är låg trafikhastighet. Tänk att inte det redan är en självklarhet. Särskilt i innerstäder och på särskilda sträckor som uppmuntrar omdömeslösa att köra mycket fortare än hastighetsgränserna tillåter. På liknande sträckor bör man sätta upp fartkameror. Inte minst i ljuset av alla terrorhandlingar där fordon använts för att mörda och skada många människor i tätbefolkade områden borde denna inriktning vara självklar.
https://www.phrases.org.uk/meanings/the-devil-is-in-the-details.html
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Hastighet/
https://korkortonline.se/teori/olyckor/

Ebba och Ebbas familj var några som drabbades fruktansvärt när en terrorist, mördare, körde ett fordon i centrala Stockholm 2017. I detta sammanhang kan det vara värt att lyssna på en del av Ebbas pappas relevanta kritik.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/ebba-akerlunds-pappa-vill-stamma-staten/
Dagens kalkon
Rhakmat Akilov. En fruktansvärd människa. Blir så ledsen när jag tänker på alla oskyldiga som hela tiden drabbas av liknande hemska människors fruktansvärda våld och övergrepp mot andra människor. Per Gudmundson har rätt, Akilov borde aldrig ha varit i Sverige. Hans kritik mot rikspolitiker är befogad. Man måste ta sina ansvarsuppdrag på stort allvar. Tyvärr kräver vår trygghet och ett hållbart generellt välståndssamhälle ordning och reda i migrations- och integrationspolitiken.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/nu-v%C3%A4cks-%C3%A5talet-efter-stockholmsd%C3%A5det-1.5109705
https://www.svd.se/akilov-borde-aldrig-ha-varit-har
https://www.expressen.se/ledare/akilovs-terror-visar-pa-svenska-underlatelser/

Dagens stjärna
Malcon Kyeyune. Insiktsfulla slutfunderingar i gästkrönikan. Och tyvärr sannolikt en bra analys om varför Sveriges migrationspolitik gick snett och integrationspolitiken misslyckats.
http://www.gp.se/ledare/malcom-kyeyune-vem-kommer-i-slut%C3%A4ndan-att-f%C3%A5-betala-1.5098664
http://www.gp.se/ledare/kaka-s%C3%B6ker-fortfarande-maka-1.5098567

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar